det är ju inte själva mycelet man hittar, men om du hittar en kantarell, och gör en ungefärlig cirkel på upp till 10 meter, så har du ett mycel, om det växer en kantarell till 15 meter ifrån den så räknas det som ett nytt mycel,jag har aldrig räknat mycel själv, men det är i de tankebanorna man räknar på artdatabanken
Jag har inte hört att Artdatabanken har speciella tankebanor när det gäller hur man räknar mycel?
Man kan inte veta vilka svampar som hör till det ena eller andra mycelet utan att gräva upp (eller smula sönder trädet) och analysera mycelet. Man kan bara gissa.
Själv föredrar jag att ange dem som grupper, även om man ofta kan anta att svampar på en linje, eller i en hel- eller halvcirkel hör till samma mycel.
Men samtidigt som grupper som växer långt ifrån varann kan höra till samma ursprungliga mycel om de är riktigt gamla, kan det också existera flera individuella mycel på ett och samma kullfallna träd.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.