0 379 visningar

10 svar

Två lite udda

Karin W

29 nov 2009 kl. 20:52

Åtminstone för mig. Den första växte på undersidan av en allåga i ett strandsnår. Är det en slemsvamp eller vad?

Den andra växte direkt på mossor som växte på en klippa i samma strandsnår. Det såg jättemärkligt ut. Vad jag kunde se växte den bara på takmossa (Syntrichia ruralis)

0

Irene A

29 nov 2009 kl. 21:05

En slemsvamp ja, bara att vänta och se vad det blir :-)

Den andra skulle eventuellt kunna vara Arrhenia retiruga.

0

Karin W

29 nov 2009 kl. 22:07

Tack Irene. Arrhenia hade jag aldrig klurat ut själv. Men jag tro snarare att det är en Arrhenia spathulata. Växtsätt och att den växer på en akrokarp mossa stämmer bättre med den än med reticulata. Detta enligt en nyckel jag hittade i Mycologia, 95(4), 2003, pp. 700-713.Dessutom verkar den ju gilla takmossa.

0

Karin W

29 nov 2009 kl. 22:12

Förlåt felskrivning, retiruga menar jag, inte reticulata.

0

Irene A

29 nov 2009 kl. 22:37

Nja, för mig ser det inte ut som spathulata. Den ska vara spatelformad, med en kort, men tydlig vitluden fot:
http://swefungi.se/PAGES_AC/Arrhenia_spathulata2.html

0

Karin W

29 nov 2009 kl. 23:40

Jag tycker den är mer spatelformad än koppformad. Det finns också en antydan till fot som är vitullig, se bifogad dålig bild.

0

Karin W

29 nov 2009 kl. 23:53

Här kommer en bild till. Den växer i bladvecket på mossan så det är svårt att se ev. fot. Jag är jättenöjd och jättetakcksam med att få ett namn på släktet.

0

Karin W

30 nov 2009 kl. 00:34

Kan inte riktigt släppa det här. De mindre fruktkropparna är faktiskt skålformade, så du har säkert rätt.

0

Irene A

30 nov 2009 kl. 08:25

Jag blir också osäker när du visar att det finns fot på dem.. Mikroskopiskt är de båda arterna rätt lika, bara en aning bredare sporer hos spathulata. Kolla bör man förstås, de kan ju överraska och visa sig vara något annat :-)

På den här sidan finns bild av båda:
http://myconormandie.free.fr/affiche-album-alpha.php

0

Karin och Irene,

Hans v E

30 nov 2009 kl. 10:50

har ni inte tänkt på Rimbachia bryophila (Luden mosskåsa)?

0

Karin och Irene,

Karin W

30 nov 2009 kl. 20:49

Jag har tittat på sporerna och sporformen är exakt som Arrhenia. Någon bild på sporerna hos Rimbachia bryophila har jag inte kunnat hitta på nätet. Får väl gå dit igen nästa helg och se om de vuxit något.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone