0 656 visningar

9 svar

Vem har beställt regn?

gunhild i Kåddis

30 nov 2009 kl. 19:16

I morgon har vi första december. I går var marken torr och frusen. I går kväll kom ett lätt snöfall som övergick i regn under natten och nu har det regnat i ett dygn med plusgrader och det är stora vattenpölar vid vägen. Som svampfantast har man önskat regn under hösten, men det måste ha blivit försenat och hamnat på fel breddgrad, och nu räcker det. Vi bor faktiskt i Umeå i Västerbotten.
Hur har ni det i övriga landet?

0

Tina Nordberg

30 nov 2009 kl. 21:26

Inte jag.
I mina trakter har det regnat närapå dagligen i en månads tid.
En och en kvarts soldagar.Inte kul alls.

0

Regnet har upphört.

gunhild i Kåddis

1 dec 2009 kl. 08:42

Nu är det minusgrader och nånting vitt på marken. Ordningen är återställd precis till första december, SMHI har gått ut med klass-1 varning längs hela Norrlandskusten. Bäst att plocka fram broddarna.

0

Bo E

1 dec 2009 kl. 11:34

Så här års ska man vara tacksam för regn, eftersom klart väder ofta betyder nattfrost!

0

gunhild i Kåddis

1 dec 2009 kl. 15:26

Det beror ju lite på var i landet man bor Bo. Om det är fruset och kommer regn så blir det också halt. Nu vill jag hellre ha snö om jag får välja. Det är ju ändå kört med matsvamparna. Byter gärna ut svampkorgen mot skidutrustning.

0

JAG har beställt regn...ha ha

Bo E

1 dec 2009 kl. 15:39

Nej, det är inte kört alls så länge det är plusgrader dygnet om.
Trattkantareller och taggsvampar växer så det knakar här i skogarna runt Örebro, och i rapporterna såg jag att en bekant t o m hittat champinjoner i trakten!
Sen är det ju förstås trevligt att promenera i terrängen när det fryser till så att man inte blir så blöt och lerig, men snö...näää...den ser jag inget gott med.
Bara i vägen och hindrar framkomligheten.
Då bäddar jag helst ned mig med nån god litteratur eller ägnar mig åt god musik.
God mat är inte heller dumt året runt.
Igår blev det de sista svarta trumpeterna i matvete till en älggryta med trattkantareller…mums!

0

JAG har inte..........

Tina Nordberg

1 dec 2009 kl. 16:33

Ja det är skönt med milda vintrar.
Har just torkat färdigt sista laddningen trattisar från söndagen.

0

JAG har inte..........

Tina Nordberg

1 dec 2009 kl. 16:34

Glömde skriva att solen har skinit hela dagen :)

0

Hellre snö nu.....

Madde Småland

2 dec 2009 kl. 11:27

Tidigt i höstas önskade jag inget annat än regn men nu när det regnat varje dag i flera veckor är jag så trött på de gråa, blöta dagarna och all lera som finns ute i hästhagen:(
Idag däremot blev det en glad början på morgonen när det nu blivit hårdare mark ute, mindre lera och frost som lyser upp i mörkret:)

0

Ordningen är återställd.

gunhild i Kåddis

3 dec 2009 kl. 16:14

Nu skiner solen igen, åtminstone en stund och vi har minus 7. Broddar och stavar är en bra hjälp.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone