I morgon har vi första december. I går var marken torr och frusen. I går kväll kom ett lätt snöfall som övergick i regn under natten och nu har det regnat i ett dygn med plusgrader och det är stora vattenpölar vid vägen. Som svampfantast har man önskat regn under hösten, men det måste ha blivit försenat och hamnat på fel breddgrad, och nu räcker det. Vi bor faktiskt i Umeå i Västerbotten.
Hur har ni det i övriga landet?
Nej, det är inte kört alls så länge det är plusgrader dygnet om.
Trattkantareller och taggsvampar växer så det knakar här i skogarna runt Örebro, och i rapporterna såg jag att en bekant t o m hittat champinjoner i trakten!
Sen är det ju förstås trevligt att promenera i terrängen när det fryser till så att man inte blir så blöt och lerig, men snö...näää...den ser jag inget gott med.
Bara i vägen och hindrar framkomligheten.
Då bäddar jag helst ned mig med nån god litteratur eller ägnar mig åt god musik.
God mat är inte heller dumt året runt.
Igår blev det de sista svarta trumpeterna i matvete till en älggryta med trattkantareller…mums!
Tidigt i höstas önskade jag inget annat än regn men nu när det regnat varje dag i flera veckor är jag så trött på de gråa, blöta dagarna och all lera som finns ute i hästhagen:(
Idag däremot blev det en glad början på morgonen när det nu blivit hårdare mark ute, mindre lera och frost som lyser upp i mörkret:)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.