http://www.expressen.se/Nyheter/1.1799508/sa-dodade-algen-agneta
En tragedi, som drabbat familjen hårt.
Artikeln visar så tydligt det några av oss redan känt av: det är till att vara försiktig i skog och mark, för de där stora köttbergen är kanske inte så enkla att ha att göra med i alla lägen. Själv kom jg av misstag ememllan ko och kalv för ett par år sen, men hade tur: hon glodde ilsket på mig och lockade kalven med sig i sidled. Man är ju i sin egen värld där man går med nosen i marken och letar…
Hur skall debatten nu ta sig uttryck? När vargen dödar tamboskap så skall den utrotas, ingen människa har ju blivit dödad av varg på över hundra år. Skall nu älgen utrotas? I vissas ögon är ju människan mer värd en djur över huvudet taget, skall nu allt skjutas så det blir säkert för allt och alla?
Efter ett antal “nära älgen” upplevelser gör jag numera lite oväsen i skogen. Funkar bra för att meddela vildsvinen sin närvaro genom också.
Varg, björn och lo är jag inte det minsta orolig för däremot, trots att, eller kanske för att jag växte upp med dem på nästan farstutrappan.
Vilda djur ska alltid behandlas som vilda djur. De är ej små söta leksaksdjur. Till Boman kan jag bara fråga hur många tamdjur har du mist av rovdjur? Har du blivit jagad av en Varg? Har du blivit instängd i ett uthus med en varg ylandes utanför dörren? Har du försökt skrämt undan Lo-katter som vägrar sluta jaga tamdjuren? Jag är för rovdjur trots detta men allt är inte svart eller vitt. De är som sagt ej gose djur! Så visst ska du ha en lite sund “räddsla” även för rovdjuren.
För en ovan gotlänning är till och med älgar nåt att vara rädd för, inte minst för att de är så vääääldigt stora när man knallar in i dem. Huga, vilka köttberg! Men jag blev uppriktigt förvånad över att en person dödats av älg, det hade jag inte tänkt på faktiskt. Så nu får man se upp i skogen, inte bara för älgjägarna utan även för bytesdjuren, för båda är lika farliga.
Alla vilda djur är av naturen skygga och undviker kontakt med människor (och troll).
Farliga blir de främst om de störs när de har ungar eller skadade, tex skadeskjutna älgar i jakttider har ju alltid varit nåt man tänkt på och fått sig itutat sen barnsben att de kan vara farliga!
Försiktighet är en mänsklig dygd, och man kan ju inte vara helt säker nånstans egentligen….men jämför med hur många som skadas i trafiken och du fatar att bilar är såååå mycket farligare än vilda djur!
Inte 17 har människorna börjat diskutera att avskaffa dem och återgå till ofarligare hästkrafter (obs en häst kan sparkas och bitas!)
Hej Ylva! Du har helt rätt i att vilda djur är just vilda och ska behandlas med respekt. Inget Disneyfierande!
Vi förlorade inga djur till varken varg eller björn trots att de gick på bete på skogen. Rejäla staket och hund höll dem borta.
Nån vinter fanns det spår av en stor varg runt lagårn och då fick vi små inte gå till skolan. Utan åkte buss. Att vilda djur tar tamboskap händer. Räven eller lon tog någon katt för grannen, men den kan inte ha varit frisk(katten). Älg har jag blivit jagad av,flera gånger, instängd också av. Men de ger sig ju så smått.
Man kan motverka skadorna på tamboskap utan att skjuta av de vilda. Kontrollerad jakt men inte utrotning. Men skillnaden kanske är att jag har mina rötter i Finland. Där är vilda djur fullt naturligt och inget som ska bort.
Fö så hade vi varg i mina tidigare krokar här i “stan” också. En står uppstoppad på museum numera, påkörd. Min scoutkollega promenerade över Järvafältet och ringde och svor över en lösspringande stor hund en vinter också. Den gick paralellt med honom hela vägen, ca en halv mil, utan att någonsin närma sig. Det var ingen hund…
I de skogarna har jag själv sett spår av lo, vargen passerar också. Aldrig har jag känt mig hotad av vilda djur där, däremot av de lösgående korna.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.