Igår hade vi strålande solsken hela dagen och natten var upplyst av stjärnor och månljus. Nu är det molnigt med frost som ger ett vitt landskap, temperaturen ligger just nu på -2.
Det pratas om snö under dagen så det återstår att se om vintern kommit för att stanna ett tag nu:)
Ja det blev ännu en riktigt vacker dag.
I går kväll fick de två sista av jätteverbenorna flytta ner i källaren. Det har visserligen varit betydligt kallare tidigare ”i höst”, men sedan dess har plantorna vuxit/grönskat/blommat och idag känns det rätt bra att de sluppit nattkölden. –5 just nu och kallare ska det bli.
Buddlejorna är lite småfrostiga och snart är det dags att skörda de sista druvklasarna - till ’Eiswein”!
Inne var det dags att skörda tomater – på samma plantor som tidigt i våras. ”Små” är de just nu, men bara ljuset återkommer så blir de lite större!
Hustrun frågade varför jag inte tagit ngn bild på plommonen idag 2/12 – när jag fotat vinet – och skickade ut mig i beckmörkret!
(Ett svar på hur JAG har det!)
Det är en märklig, rotäkta plommonsort jag fått av en kompis i Nättraby i Blekinge. Trädet är 6-7 meter högt. Sorten passar inte så bra i vårt lokalklimat, särskilt när sommaren tar slut så tidigt som i år. Plommonen hann inte bli fullt mogna, men är fortfarande friska och riktigt goda! Bra att torka! -6.5 nu.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.