Hej!
Bifogar en bild på en svamp som jag hoppas att ni kan identifiera. Själv tror jag att den är ätlig och bör kunna vara en KarlJohan men jag är tyvärr inte säker…
Mvh Stefan
img src=“http://islinge.brinkster.net/bilder/don_svamp_030828_500.jpg”
Att som Irene skriver, att det är dags om 11 år igen, är en sanning med modifikation. Vart tredje eller fjärde är mer nära sanningen. Åtminstone för Rödbrun stensopp, en variant av Karljohan, och som växer (som den på din bild i Sälenfjällen?) bland lav på momarker. Den rödbruna stensoppen är ofta kraftigare i foten än “vanliga” karljohan, har större och mer rödbrun hatt, och ett väl synligt vitaktigt rutnät på foten. Rörlagret som från början är ljusbeige övergår till gulgrönt på utväxta exmplar. Den rödbruna hattytan som ofta är lite “knölig” som på din bild går ner i hattköttet en bit. Här i Hälsingland kan den de år “den går till” förekomma dels första veckan i juli samt i en andra omgång i slutet av september.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.