0 297 visningar

7 svar

Frosttåliga?

Fritjof Gbg

5 dec 2009 kl. 15:11

Jag hittade ostronmussling för första gången förra veckan:).
Nu har det varit kallt i veckan,så jag undrar om dom fortsätter växa när dom tinar eller om det är dax att plocka av dom små med?

0

"JAS" Helsingborg

5 dec 2009 kl. 18:19

Ostronmussling tål utan vidare -10g eller mer tinar upp vid tö men de bör nog inte bli frusna mer än 2, 3 gånger, jag har plockat dem frusna och låtit dem tina i kylskåpet utan att de blivit förstörda. Här i Skåne har den riktiga säsongen för dem börjat nu och jag brukar plocka dem året runt men jag tycker de är best när tempen ligger mellan +10 - några minus. De liknar Vinternagelskivlingen med sin köldtålighet. Ostronmusslingen är i mitt tycke en av de godaste svamparna.

0

Fritjof Gbg

5 dec 2009 kl. 18:59

Tack JAS!
Jag tycker den var mycket god,och ganska stor skilnad mot dom odlade.
I morgon ska det letas nya ställen!Dom jag har hittat växer på bok,men det är en bristvara här,så jag hade tänkt kolla en å ravin med mycket död löv ved.Några förslag vilka trädslag jag ska inrikta mig på?Vinternagelskivling vill jag också hitta,för det har jag aldrig gjort..

0

"JAS" Helsingborg

5 dec 2009 kl. 20:02

Ostronesikvlingen växer på en hel del lövved, jag har hittat den på, björk, bok, alm, sälg och poppel, jag tycker den är godast när den växer på poppel. Vinternagelskivlingen har jag funnit mest på alm och sälg, det är ju en rätt vanlig svamp så du borde hitta den i samma biotop och på alm och sälg. Jag hittar den ofta tillsammans med Ostronmusslingen.

0

Jan A, Uppsala

5 dec 2009 kl. 20:10

Jag hittar de flesta på björk, asp, rönn, hassel och - gran.

0

Fritjof Gbg

5 dec 2009 kl. 20:33

Tackar för tippsen!
Det låter som en bra ide att leta vid ån.Där finns gott om alla ni nämt utom bok och poppel.Poppel tror jag inte vi har här,eller så är det bara jag som inte kan den..

0

"JAS" Helsingborg

5 dec 2009 kl. 20:34

Med andra ord på det mesta. Har du känt någon smakskillnad på vilket träslag du hittat dem på Jan. De som växer på gran borde ju ha en rätt annorlunda smak.

0

Jan A, Uppsala

6 dec 2009 kl. 13:08

Jag har inte märkt ngn egentlig skillnad i smak hos ex på olika substrat. Kan möjligen bero på att mängderna – utom på björk och asp – är rätt små. En gång, i april 07, hittade vi dock många på en grov granlåga vid Fiby urskog (Hans v E var med då) men de smakade som vanligt. Ett annat granfynd, på stubbe/rötter, innehöll en rolig skalbagge som nu bor på museum. Svamparna smakade dock som vanligt. Jag tror nog att ev smakskillnader främst kan tillskrivas den mänskliga faktorn – och svampens kondition.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone