Ostronmussling tål utan vidare -10g eller mer tinar upp vid tö men de bör nog inte bli frusna mer än 2, 3 gånger, jag har plockat dem frusna och låtit dem tina i kylskåpet utan att de blivit förstörda. Här i Skåne har den riktiga säsongen för dem börjat nu och jag brukar plocka dem året runt men jag tycker de är best när tempen ligger mellan +10 - några minus. De liknar Vinternagelskivlingen med sin köldtålighet. Ostronmusslingen är i mitt tycke en av de godaste svamparna.
Tack JAS!
Jag tycker den var mycket god,och ganska stor skilnad mot dom odlade.
I morgon ska det letas nya ställen!Dom jag har hittat växer på bok,men det är en bristvara här,så jag hade tänkt kolla en å ravin med mycket död löv ved.Några förslag vilka trädslag jag ska inrikta mig på?Vinternagelskivling vill jag också hitta,för det har jag aldrig gjort..
Ostronesikvlingen växer på en hel del lövved, jag har hittat den på, björk, bok, alm, sälg och poppel, jag tycker den är godast när den växer på poppel. Vinternagelskivlingen har jag funnit mest på alm och sälg, det är ju en rätt vanlig svamp så du borde hitta den i samma biotop och på alm och sälg. Jag hittar den ofta tillsammans med Ostronmusslingen.
Jag har inte märkt ngn egentlig skillnad i smak hos ex på olika substrat. Kan möjligen bero på att mängderna – utom på björk och asp – är rätt små. En gång, i april 07, hittade vi dock många på en grov granlåga vid Fiby urskog (Hans v E var med då) men de smakade som vanligt. Ett annat granfynd, på stubbe/rötter, innehöll en rolig skalbagge som nu bor på museum. Svamparna smakade dock som vanligt. Jag tror nog att ev smakskillnader främst kan tillskrivas den mänskliga faktorn – och svampens kondition.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.