0 353 visningar

12 svar

Vad ska jag kalla denna??

anithau

6 dec 2009 kl. 21:49

Växer på rönn.

Eldticka av något slag??
Tacksam för svar.

0

anithau

6 dec 2009 kl. 21:50

Eller kanske en klibb?

0

Jan A, Uppsala

6 dec 2009 kl. 23:06

Jag tycker du har sagt det: Eldticka av något slag!

0

anithau

7 dec 2009 kl. 06:38

Tack Jan!
Jag förstod det, men skulle gärna vilja veta vilket slag. Kanske det är svårt att få fram.

0

Skogsfrun i Obbola

7 dec 2009 kl. 07:24

Eftersom jag tycker mig se en orange rand innanför den vita bör det vara klibbticka, om fotot är rättvisande. Hade dock velat veta köttfärgen - gul eller bruk?

0

anithau

7 dec 2009 kl. 09:46

Hej Skogsfrun!
Jag trodde det också när jag så på fotot som jag visat här.
Jag kom att tänka på att jag fotade faktiskt undersidan.
Här kommer en “dålig” bild, men det ger ingen känsla av klibbticka.
Snarare en form av eldticka, men vilken?

0

Skogsfrun i Obbola

7 dec 2009 kl. 12:45

Bland det svåraste med eldtickor är att nomenklaturen är så olika i olika floror.

Om detta är en eldticka (vilket jag håller med om att dina senare bilder tyder på), och om vi håller oss till den artikel som Niemelä skrev om komplexet 1975, bör det vara den art som heter Phellinus igniarius. Niemelä delar in denna i fyra varianter. Han har tyvärr ingen nyckel. Men enligt honom är var. trivialis bunden till Salix-arter och var. cinereus till björkarter och gråal. Återstår var. igniarius och var. alni, som båda kan förekomma på flera olika lövträdsarter. Var. alni skiljer sig från var. igniarius genom att kanten är mindre rund och fruktkroppen plattare. Din ticka är inte särskilt platt; därför verkar det som om det är är var. igniarius. Enligt artikeln får den något mer rödbrunt kött när den växer på Pyrus och Sorbus än när den växer på andra lövträd.

Det finns andra indelningar i flororna, men jag vet inte om det egentligen har bedrivits någon forskning efter Niemeläs (1975). Om någon annan vet vore det kul att få reda på!

0

Skogsfrun i Obbola

7 dec 2009 kl. 12:49

För att komplicera till det hela kan jag berätta att Niemelä i sin tickflora tycks ha upphöjt varianterna till arter. Tyvärr kan jag inte finska. Men bildmaterialet är rikt, och din ticka är fortfarande mest lik Phellinus igniarius sensu stricto.

I den floran finns för övrigt en fantastisk fotosekvens av utvecklingen av en fruktkropp av Phellinsu alni från 1966, då den bedömdes vara 15 år gammal till 2005! På slutet ser den väldigt död ut, men då är den alltså omkring 55 år gammal!

0

anithau

7 dec 2009 kl. 13:12

Tack Skogsfrun!
Jag är djupt imponerad av din kunskap.
Jag köper ditt förslag, rakt av.

Stort tack igen.

0

Skogsfrun i Obbola

7 dec 2009 kl. 13:15

Jag kan inte allt det där, men jag har gott om källor hemma…

0

anithau

7 dec 2009 kl. 14:52

Ja men, det är också en stor kunskap att veta var du ska leta.
Samt att ha bra litteratur.

0

Stefan J

7 dec 2009 kl. 19:54

Det har bedrivits forskning också senare kring igniarius-komplexet. Sök på namnen Wagner och Fischer.

Jag hittar åtminstone en av deras artiklar på nätet: http://www.mycologia.org/cgi/content/full/94/6/998

0

Skogsfrun i Obbola

7 dec 2009 kl. 20:16

Tack, det var ett bra tips! Intressant info fanns till exempel här:

http://www.clarku.edu/faculty/dhibbett/mbinder/pdf/Fischer%20&%20Binder%202004.pdf

Har inte hunnit läsa allt än, men här får man veta ett och annat om varieteter som på senare år blivit arter.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone