Har en unghund (9mån.) som fullständigt älskar/ är helt “besatt” av - vad jag tror är röksvamp (se bif. bild) - som han gräver (ca 5-10cm under jorden) fram/upp och äter upp. Min undran är ju förstås om det är ofarligt eller om sporerna är giftiga. Han har hittills inte visat tecken på att må dåligt - men man är ju orolig att skador kan komma att visa sig “långt” efter ... Om nån vet, vore jag så tacksam för svar!
antaglige gräver och äter hunden upp Hjorttryfflar (Elaphomyces) jag har hört flera hundägare som sagt samma sak. I folktron är de bra för potensen,eftersom de liknar testicklar.
men var lugn du, dessa svampar sprider sig genom att bli uppätna och sedan utskitna på annat ställe, och då har de inte råd att vara giftiga,för om budbäraren dör, ven skall då sprida svampen.
kanske kan de vara laxerande för att spridningen skall gå fortare
I den här gamla tråden finns en del om Elaphomyces:
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=88272&view=open&fnr=1
Och Klas, det är nog inte bara signaturläran som givit dessa svampar rykte som afrodisiaka och medicin.
Faktum är att det i Uppsala just nu pågår forskning om hjorttryfflarnas ”innehåll och effekter” parallellt med annan tryffelforskning.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.