0 544 visningar

5 svar

Noppingar

Ingemar, Borås

8 dec 2009 kl. 13:24

Jag träffade på några olika noppingar i somras som jag gärna skulle få bättre bestämda. Noppingar är inte min
starka sida för det är inte så ofta jag får chans att träna på dem. I år var kanske ett bra år för jag sprang på
dem på ett flertal ställe.
Kan säga att det är minst en som jag bara kan gissa på. Samtliga växte i gräs/betesmark, månadsskiftet juli/augusti.
Ni får tycka till om vad som är rätt eller fel.
Samtliga mått ungefärliga.

Stornopping (Entoloma griseocyaneum)
hatt 40mm, fot 50x4mm

Strimnopping/ögonnopping (Entoloma asprellum/lividocyanulum)
Krävs kanske mikroskopering?
hatt 15mm, fot 60x1-2mm

0

Ingemar, Borås

8 dec 2009 kl. 13:30

Fortsättning….

Blånopping (Entoloma chalybaeum E. lazulinum i Rymans)
Saknar måttuppgifter men hatt var kanske runt 15mm
Hittade den här arten även på ett skjutfält där den växte i en blandning av gräs och grus.

Naggnopping (Entoloma serrulatum)
hatt 15mm, fot 30x4mm
Är det den en av två noppingarter som har svart/mörk egg eller finns det fler?

0

Bo E

8 dec 2009 kl. 13:46

Aldrig hört talas om noppingar, men bild 2:2 var en fin bild på en vacker liten svamp!

0

Frida T

8 dec 2009 kl. 17:09

De är svåra det där sorterna…. Har inte riktigt vågat mig på dom än.

Men här kommer en bild på en entoloma caesiocintctum. Artbestämd även med hjälp av mikroskop :)

0

Karl S

8 dec 2009 kl. 19:45

Bild 1.2 — kanske E. longistriatum?

0

Ingemar, Borås

9 dec 2009 kl. 15:12

Tack för förslaget Karl. Just den svampen tycker jag var extra besvärlig att få grepp om.

Jo Frida, det finns släkten/grupper som man kanske skulle låta bli. Tydliga och fina bilder på din entoloma.

Jag är rädd att det får bli den smala och gropiga vägen för att se om det kan ge nåt resultat. Har för just nu lite dålig tillgång till mikroskop och böcker, så jag kanske återkommer.
Skickar med en bild som kanske lyser upp något nu när det är “vinter”. Just det, det är en “skivling” också.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone