0 444 visningar

4 svar

Skum sopp

Danne

24 aug 2006 kl. 22:51

Hej

Jag har tyvärr ingen bild på denna sopp. Hatten är ganska ljus mot det vita hållet. Rören på undersidan gulaktiga, nästan ljusgula. Soppen är mycket fast i konsistensen, nästan hård (påminner om blodsopp i detta avseende). Soppen är också ganska stor, allstå ingen tunnare modell, typ strävsopp. Den växte i grupp under några bokar i en park. Jag har bara en gång tidigare sett samma sopp och då också i parkmiljö. Jag vet att det inte är någon vanlig matsopp som tas upp i de vanligaste svampböckerna. Men expertisen på forumet kanske ändå kan komma med en gissning. Kan man utgår från att den är ätlig? (Jag tänker inte äta den, men alla soppar utom några röda arter lär väl vara ätliga).

0

Danne

25 aug 2006 kl. 21:18

Är det ingen som har någon idé om vilken sopp det kan vara? Jag kan tyvärr inte ta någon bild och skicka men hade hoppats på att någon hade en gissing. Sopparna växte i park i Malmö.

0

Tony S

25 aug 2006 kl. 22:17

Ljus hatt och gult rörlager, växer under bok. Det låter som bittersopp för mig.

http://popgen.unimaas.nl/~jlindsey/commanster/Mushrooms/SuMushrooms/Boletus.calopus2.jpg

0

Theresa WQ

25 aug 2006 kl. 22:28

Jag har boken svampar i Norden och Europa av Bo Nylén.  Där finns so möjlighet Bronssopp, Sommarsopp, rotsopp, bara för att nåmna några ljusare kraftiga ovanliga soppar som växer i södra Sverige i parkmiljö med bok och ek.

0

Danne

26 aug 2006 kl. 23:08

Jag googlade sommarsopp och fick franm en bild som faktiskt påminde ganska mycket om den svamp jag hittade. Dock hade min sopp inte röd fot vad jag kan minnas. Men jag har i varje fall blivit klar över att det finns många fler soppar än de vanliga som tas upp i matsvampböcker.
Tack Theresa för din hjälp.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone