Hej
Jag har tyvärr ingen bild på denna sopp. Hatten är ganska ljus mot det vita hållet. Rören på undersidan gulaktiga, nästan ljusgula. Soppen är mycket fast i konsistensen, nästan hård (påminner om blodsopp i detta avseende). Soppen är också ganska stor, allstå ingen tunnare modell, typ strävsopp. Den växte i grupp under några bokar i en park. Jag har bara en gång tidigare sett samma sopp och då också i parkmiljö. Jag vet att det inte är någon vanlig matsopp som tas upp i de vanligaste svampböckerna. Men expertisen på forumet kanske ändå kan komma med en gissning. Kan man utgår från att den är ätlig? (Jag tänker inte äta den, men alla soppar utom några röda arter lär väl vara ätliga).
Ljus hatt och gult rörlager, växer under bok. Det låter som bittersopp för mig.
http://popgen.unimaas.nl/~jlindsey/commanster/Mushrooms/SuMushrooms/Boletus.calopus2.jpg
Jag googlade sommarsopp och fick franm en bild som faktiskt påminde ganska mycket om den svamp jag hittade. Dock hade min sopp inte röd fot vad jag kan minnas. Men jag har i varje fall blivit klar över att det finns många fler soppar än de vanliga som tas upp i matsvampböcker.
Tack Theresa för din hjälp.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.