Du kan med gott samvete äta dem även om de varit frysta, de är nämligen så härdiga att de fortsätter växa efter att de tinats upp, och smaken skiljer inte. Däremot avråder jag alltid från att torka svamp som varit frusen, min erfarenhet är att det inte blir bra, alldeles för blöta och ruttnar lättare.
Hittade massor före senaste frosten, men nu(?)
Här har det varit nedåt -9 för en dryg vecka sedan.
Förra helgen såg jag bara frostvaxskivling och det var iskupor på hattarna…suck…
Behöver det inte vara en längre mildperiod nu för att det ska finnas trattkantareller?
Eller kan det löna sig att ge sig ut på söndag?
Men såhär års vet man ju aldrig från ena dan till andra när det fryser på igen…
Om det är julstressen, får de skylla sig själva… mer åt dem som tar sig tid att gå ut och plocka då :) Men jag har LOVAT familjen att inte plocka mer nu, så jag får försöka låta bli. Frysen är full, hela köket är fullt av glasburkar med torkad svamp, och resten ligger torkat i plastlådor i skåpet ovanför kylskåpet. Enda återstående förrådsutrymmet är min fuktiga källare, och nej, där drar till och med jag gränsen.
Så är det när man tillhör den där lilla andelen av befolkningen som bara “vet” att vi säkert står inför ett tredje världskrig, eller en atomvinter, eller nån annan superkatastrof som kommer göra det omöjligt att köpa/införskaffa mat till familjen på det normala sättet. Man bara måste hamstra… :P
Eller om det är släkthistorien (förfäderna har svultit) och uppfostran att aldrig kasta eller låta bli att ta vara på mat, som ställer till det i huvet. Mer svamp än en människa kan äta har jag i vart fall dragit hem. Och så har jag mage att beklaga mig för det!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.