0 1377 visningar

10 svar

Äta trattkantareller nu?

Maria W

9 dec 2009 kl. 09:25

Skogarna är fortfarande fulla av trattkantareller men jag undrar om det kan vara någon fara att äta av dem nu? De har ju varit frysta och tinade ett antal gånger så är de i “bra” skick?

Tacksam för svar

0

Lilla My

9 dec 2009 kl. 10:10

Du kan med gott samvete äta dem även om de varit frysta, de är nämligen så härdiga att de fortsätter växa efter att de tinats upp, och smaken skiljer inte. Däremot avråder jag alltid från att torka svamp som varit frusen, min erfarenhet är att det inte blir bra, alldeles för blöta och ruttnar lättare.

0

"JAS" Helsingborg

9 dec 2009 kl. 10:53

Jag torkade trattisar inatt, inget fel på dem, man skall nog bara ha en bra tork med fläkt och det gäller nog alltid när man torkar “blöt” svamp.

0

Maria W

9 dec 2009 kl. 12:00

Tack för era svar.
Då är det bara att ge sej ut i skogen och fylla korgen. Inte klokt egentligen att plocka svamp i december.

Trevlig jul alla svampvänner

0

Boman

9 dec 2009 kl. 14:39

Med trattisar är det fullt normal att plocka i december. Har plockat fina ex i januari också.

0

Bo E

9 dec 2009 kl. 15:17

Hittade massor före senaste frosten, men nu(?)
Här har det varit nedåt -9 för en dryg vecka sedan.
Förra helgen såg jag bara frostvaxskivling och det var iskupor på hattarna…suck…
Behöver det inte vara en längre mildperiod nu för att det ska finnas trattkantareller?
Eller kan det löna sig att ge sig ut på söndag?
Men såhär års vet man ju aldrig från ena dan till andra när det fryser på igen…

0

Bo

Lilla My

9 dec 2009 kl. 15:40

Tja, du kan ju göra som en annan och plocka med dig sittunderlag, termos och nåt litet gott, och sedan ta vad du får… en kaffeslatt i naturen brukar smaka väldigt bra, även om man inte hittar svamp :)

0

Bo

Lilla My

9 dec 2009 kl. 15:40

Tja, du kan ju göra som en annan och plocka med dig sittunderlag, termos och nåt litet gott, och sedan ta vad du får… en kaffeslatt i naturen brukar smaka väldigt bra, även om man inte hittar svamp :)

0

Bo Reyer

9 dec 2009 kl. 22:36

Även här i Sala står fortfarande en hel massa trattisar kvar! Varför?
Är det julstressen som hindrar folk från att gratisfynda i skogen?

0

Lilla My

10 dec 2009 kl. 08:59

Om det är julstressen, får de skylla sig själva… mer åt dem som tar sig tid att gå ut och plocka då :) Men jag har LOVAT familjen att inte plocka mer nu, så jag får försöka låta bli. Frysen är full, hela köket är fullt av glasburkar med torkad svamp, och resten ligger torkat i plastlådor i skåpet ovanför kylskåpet. Enda återstående förrådsutrymmet är min fuktiga källare, och nej, där drar till och med jag gränsen.

Så är det när man tillhör den där lilla andelen av befolkningen som bara “vet” att vi säkert står inför ett tredje världskrig, eller en atomvinter, eller nån annan superkatastrof som kommer göra det omöjligt att köpa/införskaffa mat till familjen på det normala sättet. Man bara måste hamstra… :P

Eller om det är släkthistorien (förfäderna har svultit) och uppfostran att aldrig kasta eller låta bli att ta vara på mat, som ställer till det i huvet. Mer svamp än en människa kan äta har jag i vart fall dragit hem. Och så har jag mage att beklaga mig för det!

0

Bo E

11 dec 2009 kl. 12:35

Jag tog mig tid att gå en sväng igår, och drog med en kompis med kamera.
Nu hittade vi inga trattkantareller så jag får nog lyfta över vidare referat i nytt inlägg.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone