0 258 visningar

8 svar

Gårdagens skörd m.m.

"JAS" Helsingborg

9 dec 2009 kl. 11:38

Igår blev jag lite ledsen över att se så mycket god svamp bara stå och förgås, för några år sedan så var mycket söndersparkat men eftersom jag brukar skörda här så har det tilltaget försvunnit. Men nu har jag av olika skäl inte kunnat åka dit på 2 veckor så har mycket gått till spillo.  Serie 1 Ostronmusslingar, jag är fortfarande förbryllad över att de har så olika färg och för att inte tala om “segheten”  de gråblåbruna (ingen bild) är mycket sega när de blir större än en handflata, de ljusbruna är inte lika sega i den storleken medan den “blå” är betydligt mjällare och jag skördade några av de stora som syns på bilden igår och åt dem och de är helt ok, jag hittade oxå en gräddvit variant, undrar om det är fler arter, de jag funnit och jämfört med växer alla på bokved.??

0

"JAS" Helsingborg

9 dec 2009 kl. 11:40

Serie 2. Argusögon och Snurrkrös.

0

"JAS" Helsingborg

9 dec 2009 kl. 11:41

Serie 3. Några hättor bara! Förslag på namn är alltid välkommet:)

0

Bo E

9 dec 2009 kl. 15:22

Vackra hättor!

Grattis till ostronmusslingarna!

Håller mildvädret och regnet i sig så kanske man har chans på sådana här oxå???

0

"JAS" Helsingborg

9 dec 2009 kl. 15:56

Hej Bo E. Det är klart att lite milt väder går det ju åt för att den skall växa till sig men har du inte hittat den innan i höst, den borde komma tidigare hos dig men å andra sidan så växer den året runt bara det inta blir för torrt. På bilden ser du några som är tunt med is på, jag har hållit dem under observation i flera veckor och de har varit frusna minst 3 gånger och upptinade lika många gånger. Jag plockade dem frusna och det tinade upp hemma och de var hur fräscha som helst:)

0

Bo E

9 dec 2009 kl. 16:13

Nej, ostronmussling har det inte varit gott om i mina trakter i år.
Just nu finns det i alla fall mer frostvaxskivling än jag sett någonsin.

Mycket regn senaste tiden och om det inte regnar så är det som en lätt dimma i luften hela tiden.
Blött blött…

0

HIK

9 dec 2009 kl. 21:37

Kanske vinterhätta?

0

Geraldine, Vällingby

11 dec 2009 kl. 00:04

Grattis till ostronmusslingarna, härlig skörd.

Gissar också på viterhättor.

http://home.online.no/~araronse/Mycenakey/tintinnabulum.htm

0

"JAS" Helsingborg

15 dec 2009 kl. 15:54

Tack alla, jo det är säkert vinterhättor.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone