Igår blev jag lite ledsen över att se så mycket god svamp bara stå och förgås, för några år sedan så var mycket söndersparkat men eftersom jag brukar skörda här så har det tilltaget försvunnit. Men nu har jag av olika skäl inte kunnat åka dit på 2 veckor så har mycket gått till spillo. Serie 1 Ostronmusslingar, jag är fortfarande förbryllad över att de har så olika färg och för att inte tala om “segheten” de gråblåbruna (ingen bild) är mycket sega när de blir större än en handflata, de ljusbruna är inte lika sega i den storleken medan den “blå” är betydligt mjällare och jag skördade några av de stora som syns på bilden igår och åt dem och de är helt ok, jag hittade oxå en gräddvit variant, undrar om det är fler arter, de jag funnit och jämfört med växer alla på bokved.??
Hej Bo E. Det är klart att lite milt väder går det ju åt för att den skall växa till sig men har du inte hittat den innan i höst, den borde komma tidigare hos dig men å andra sidan så växer den året runt bara det inta blir för torrt. På bilden ser du några som är tunt med is på, jag har hållit dem under observation i flera veckor och de har varit frusna minst 3 gånger och upptinade lika många gånger. Jag plockade dem frusna och det tinade upp hemma och de var hur fräscha som helst:)
Grattis till ostronmusslingarna, härlig skörd.
Gissar också på viterhättor.
http://home.online.no/~araronse/Mycenakey/tintinnabulum.htm
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.