Hittade en kanonbiotop, med urgammal hassel,alm och bok utan körbar väg, en promenad på 3km, tror inte ens D.Olofsson varit där:) ska bli intressant i vår, då det är en gammal sjöbotten så kanske det kan finnas rökpipsvamp, vem vet.
Bild1 kanske kan vara rostticka på hassel?
Bild2 ser ut som en valkticka, fast det är på hassel?
Bild3 känns inte bra, tjocka tickor på alm, med den färgen?kritvita under.
OJ! Det där är inte ofta man ser. Det är anamorfer (=konidiestadier) av någon discomycet. Lindskålens anamorfer t.ex. ser ut så där.
Är de vita skålarna också på ek? I så fall tror jag på Gulröd hårskål (numera Capitotricha bicolor) eftersom men kan ana gula diskar.
Ja, är det ett tickporlager de växer på så bör det vara tickdyna.
3:3 tycker jag ser ut som Lönnticka och 4:2 som Tuvspröding (Psathyrella spadicea).
God morrgon!
Jo det ska bli mkt.intressant jag hajade till direkt, i och med att udden delvis ligger lägre än vatten nivån i vättern, Lundaudden heter platsen, hittade lite skrivet:
“Lundaudden består av en mäktig rygg som är en s.k. drumlin, en rest från istiden. Söder om udden vid Sandbyviken växer stora och vindpinade tallar. Öster om udden vid Lundaviken finns en lagun. En strandvall förhindrar Vättern att översvämma den innanför liggande lägre marken. Laguner finns i Östergötland endast vid några platser vid Vättern”.
Det lönar sig att leta ibland)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.