0 350 visningar

9 svar

Är det bara KJ av sopparna som man torkar??

Maria

25 aug 2006 kl. 08:35

Hej!
jag undrar om det bara är KJ mn kan torka med gott resultat.

0

Helena

25 aug 2006 kl. 08:57

Inte alls. Jag torkar alla soppar med gott resultat.
Tänk bara på att skiva dom tunt.

0

Tina Nordberg

25 aug 2006 kl. 09:05

Håller med Helena, men Smör, Lärk o Björksopp är lite kinkiga.Torkad svamp är gott som krydda.

0

Thomas H

25 aug 2006 kl. 09:15

Hur torkar man enklast KJ? Har läst att man kan ta en osthyvel så man får tunna skivor. Har även läst att man ska använde en frukt tork el liknande. Vad är bäst/enklast?

0

Helena

25 aug 2006 kl. 09:28

Jag skivar alltid sopparna med osthyvel. Enkelt sätt att få tunna jämna skivor. Torkar gör jag i svamptork. Men ibland är det så mycket svamp att allt inte ryms i torken. Då brer jag ut på ett myggnät monterat i träram så det blir luftigt även underifrån.

0

Franco Matli

25 aug 2006 kl. 09:28

Hej Maria, man kan torka alla soppar.De ska torkas på rätt sätt för att undvika att de blir sen angripna av mögel (typ Aspergillum som är kancerogen).En bra sätt är att torka dom, tunnskivade, på en liggande rullgardin(bambu).När dom är torra, lägg dom i ugnen (50C°, luckan skall vara litet öppen, fukten ska ut) c.a.20 min.Full sen fruspåsen till hälften(medan de är varma)sug ut allt luft och knut.Förvaras i mörkret.Jag har torkade svampar från 1979 och de är helt OK.Eller kan man använda sig av torkskåp (myggnät på en ram), börja med kallt luft och höj värme sen en pó en pó.Torkning är det bästa sättet att ta vara av skogens läckerhet, många blir till och med godare, t.ex.Sandsopp.

0

Maria

25 aug 2006 kl. 09:29

Tack Helena och Tina för råden jag ska ut snart och titta om jag finner någon svamp det har varit dåligt med det här i Uppland nära Grisslehamn

Jag tänkte ta osthyveln i så fall

Växer KJ snabbt?eller är dom lika långsamma som kantareller?

0

Maria

25 aug 2006 kl. 09:33

Tack!Franco
Jag har en svamp tork som jag tänkte plocka fram Om jag hittar något.

0

Boel

25 aug 2006 kl. 09:55

Karl Johan växer snabbt från ena dagen till den andra.

0

Johan Arlebrink

25 aug 2006 kl. 13:18

JAg har provat att torka svamp i torkskåpet med mkt gott resultat. Mest trattkantareller men även KJ.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone