Igår gick jag och en kompis ut en sväng längs hjälmarstranden.
Första svampfyndet var musslingar på al i träskmark, f.d. sjöbotten i naturreservatet vid Naturens Hus nordost om Örebro.
Lite mörka, men troligen är det väl ostronmussling?
foto: Jan Nirving
Lite upp i skogen på före detta militärt område hittade vi några små svampar alldeles invid väggen till ett gammalt förråd.
Den första (th) var torr i köttet, fast och starkt doftande.
Smaken påminde om bärfis och stekt fläsk med bitter eftersmak. Ingen matsvamp tror vi, men vad är det för art?
De mörkare svamparna (tv) var lösare i köttet och doftade, smakade mer “vanlig svamp” med lite blommig ton, typ trattskivling.
Några förslag?
Bägge arterna växte i grus, alldeles i kanten av “ute eller inne” i gammalt militärförråd.
Det mindre exet av den mörka växte i mossa på överväxt betong (underlaget som svamparna ligger på vid fotograferingen)
foto: Jan Nirving
Tack Irene!
Det brukar ju vara grönmussling på al, men dessa tyckte jag inte såg riktigt likadana ut som tidigare fynd, men de var ju nu ganska blöta och slaka.
Riska var oxå min första tanke på den lilla torra luktstarka, men den hade ingen saft.
Kan det vara en ganska torr lakritsriska då?
Lakrits kan ju vara den lukt som fick svampen att smaka bärfis-fläsk?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.