Nytt dödsfall i tisdags rapporterat från Frankrike:
http://www.france24.com/fr/20091211-s-apr-s-lingestion-champignons-tricholome-questre
http://aquitaine.france3.fr/info/Ce-qu-il-faut-savoir-sur-le-bidaou-59589960.html
OK, nu var det visserligen ett tag sen jag läste franska, men 1000 svampförgiftningar varje år? Naturligtvis är inte alla dödliga, man kan få alltifrån kräkningar eller en rejäl kolik till dödlig sjukdom av svampförgiftning, men i alla fall, är det inte väldigt många?
Jag har läst om detta förut, det fanns tydligen någon teori om att franska och svenska riddarmusseroner inte är likadana men det kanske bara är nys? På nätet hittade jag det här: http://www.omf.se/proj/%C4r%20%20Riddarmusseronen%20v%E4n%20%20eller%20fiende.doc men jag blir inte klokare av det. Är det samma svamp, eller hur ligger det till?
Tacksam för svar av dem som vet och kan, jag har liasom lagt undan alla tankar på att polcka Riddarmusseron på grund av att det varit diskussion. Å andra sidan äter jag ju Stenmurkla, det kanske är lite dubbelmoral…
Förlåt, jag var otydlig ovan när jag skrev om svampförgiftningar, menar inte bara om man blir sjuk av riddarmusseron, utan menar såklart i den bemärkelsen att man får olika symtom beroende på svamp, hur mycket man ätit etc. Släktingen som åt vit flugsvamp överlevde medan hans kusins fästmö dog, samtidigt som min tonårskorkade polare som testade gräsmattesvampar spydde som en katt och fick söka sjukhusvård för uttorkning bl.a.
Det har varit en lång diskussion på det fransktalande forumet MycoEuropæa
angående de här dödsfallen av riddarmusseron i Frankrike. Föreningarna i landet har under många år försökt inpränta faran med svampen hos allmogen utan nämnvärt resultat, det har suttit i för länge. Typ: “jag har ätit den i decennier och alltid mått bra av den”.
Nu diskuteras om motsvarande Skogsstyrelsen och kommunerna kanske skulle sätta upp plakat vid ingången till särskilt populära musseronskogar där man sakligt förklarar faran och ger exempel på dödsfallen.
I samtliga fall har det rört sig om överdrivet ätande av stora mängder på kort tid (“gluttoneri”). (Förlåt att jag rättade din rubrik, Irene)
Tack för rättelsen - förlåt min dåliga franska, Karl :-D
Jag har också följt diskussionen på det franska forumet.
Även om det skulle röra sig om en snarlik art eller annan form av riddarmusseron än den som är vanlig hos oss, tycker jag inte att man ska underlåta att varna för den.
Det finns inget skäl att anta att den inte finns hos oss, och absolut inget skäl att tro att vi är så duktiga att vi skulle kunna skilja dem åt i så fall.
Den mängd som förtärdes, är inte överdrivet stor heller. Ca 150 g per dag och person, och 150 gram färsk svamp av den sorten är inte mer än ett exemplar. Vem vet var man ska dra gränsen för svamparnas farlighet?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.