0 389 visningar

14 svar

vädret i dag.

Robban O-Hamn

12 dec 2009 kl. 12:05

Så kom snön till Oskarshamn.
En hel cm för va exakt. Det är ju lite typiskt efter som jag nu ska va ledig till nyår.

0

Enelie, Linköping

12 dec 2009 kl. 12:34

Misströsta inte Robban. Det hinner nog att ändra sig igen. (Om du hoppas på en grön jul, förståss?)

Här fick vi bara lite lätt puder igår och temperaturen är strax under nollan.
Maskrosor och Bellis i gräsmattan har blommat tills för några dagar sedan. Sensommar eller vårtecken?

0

Tina Nordberg

12 dec 2009 kl. 14:12

Varken snö eller maskrosor här, men solen skiner och +1 grad.

0

Jan A, Uppsala

12 dec 2009 kl. 15:17

En grå 0-+1-dag, ända tills solen visade en stund och lyste på trädtopparna kl. 14.26.08.
Sen började det omedelbart snöa och 14.40.28 såg det ut som på bild 2.
Nu är det mörkt – men vitt - i luft och på mark! I morrn julmarknad, på måndag skogen…

0

Stefan hbg

12 dec 2009 kl. 18:28

Sol, vindstilla +1 och en jäv.. massa sill i sundet, rena ohyran.

0

Lena M

12 dec 2009 kl. 19:00

I går barmark och lite höstsvampar, idag ser det ut så här i Övreberg, Torsåker. Betydligt ljusare iaf. och så går vi mot den tiden också. :))

lite vinter 12 dec.

0

Gula

12 dec 2009 kl. 20:16

Oj så fint med snön Lena! Här kom det några flingor i natt som inte smält bort. Dom här småttingarna på hygget har nog lite kallt om ‘tassen’!  :-)

0

Robban O-Hamn

12 dec 2009 kl. 20:29

Sill kan aldrig bli en ohyra Stefan.
Det är ju kul att dra dom på häckla.

0

Enelie, Linköping

13 dec 2009 kl. 09:27

Gula:
Vet du vad det är för svamp som har det kallt om ‘tassarna’?
(Jag har några gamla bilder på något liknande som jag inte har klurat ut.)

0

Gula

13 dec 2009 kl. 11:22

Hej Enelie! :-))
Tyvärr har inte jag heller nåt namn på småttingarna och inga bra ‘identifieringsbilder’  -  men kanske nån vet iaf.??! Växer i massor på hygget här intill och i vägkanten. Har funnits sen första delen av sommaren och verkar vara väldigt livskraftiga!!

0

Enelie, Linköping

13 dec 2009 kl. 11:36

Hej!
Fantastiska bilder.
Jag ska sätta ut en frågetråd någon gång så kanske det går att få svar.
Nu när jag ser dina nya bilder så är de mindre lika dina. De har strimmigare hatt. (och ‘tofs’ runt foten)

0

småttingarna...

Bo E

14 dec 2009 kl. 11:06

...liknar den jag tidigare fått diagnosticerad som “bitterskivling” fast det var bara ett ex. inga såna stora samlingar så invänta fler svar…

Växer de på flis?

0

Bo E

14 dec 2009 kl. 11:08

...i Örebro är iskall nordanvind, lite halvklart med solchanser hoppas man.
Igår en lugn skön men grå dag runt +-0 och en hel del stelfrusen svamp i skogen!
Det var en kall natt mellan lör-sön.

0

Gula

14 dec 2009 kl. 13:01

Ja Bo, dom växte på flis! Och nu är hela härligheten puts väck -  där har varit en maskin som vänt och jämnat ut hela hygget (håller på än) så hela det fina hygget är förstört!!! :-((  Alla stubbar och lågor sönderpressade i tusen bitar… dessutom snöar det…
Och tänk hur många kilo kantareller jag plockat i den skogen!! Snyft…

0

Lena M

14 dec 2009 kl. 15:47

Har du tur Gula kan det komma toppmurklor där nästa år. Jag har ett sådant ställe där de växer vid avverkningsplats, timmerupplag, flis.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone