0 728 visningar

11 svar

Slemsvamp, skinn och en liten

Karin W

12 dec 2009 kl. 19:03

Serie 1: Slemsvamp som växte på en allåga i strandkanten av Ekoln (Mälaren). Ser ut som bilder på plasmodium av Leocarpus fragilis, men finns det andra slemsvampar som kan se ut så här?

0

Karin W

12 dec 2009 kl. 19:04

På samma låga växte också ett skinn som ni gärna får komma med förslag om vad det kan vara.

0

Karin W

12 dec 2009 kl. 19:08

Serie 3: På ett dött ädellövträd (alm?) växte denna lilla svamp som bara var 1-2 cm hög. Både hatt och fot är håriga och till och med lamellerna ser håriga ut. Den är seg nästan lite gelatinös.

0

Hans v E

12 dec 2009 kl. 21:14

Vågar inte säga säkert attdet är glansgryn (Leocarpus fragilis) men tvåan är källarsvamp (Conophora puteana) och trean vinterskivling (Flammulina velutipes).

0

Karin W

12 dec 2009 kl. 21:46

Tack Hans! Jättekul att få ett namn på skinnet. Det fanns gott om vinterskivlingar i området, bra att få veta att den ser så ut som ung.

Hur lång tid tror du det tar innan slemsvampen bildar fruktkroppar?

0

Irene A

12 dec 2009 kl. 23:38

Jag tror att slemsvampen är Badhamia utricularis - den här:

http://mycoweb.narod.ru/fungi/Submitted/SJG3/Badhamia_utricularis_JS_200307.jpg

0

Karin W

13 dec 2009 kl. 22:06

Ja den är ju lik min bild, men det är den här också (vet inte hur man infogar en länk så troligen fungerar den inte). Är Badhamia utricularis och Leocarpus fragilis så lika? Slutstadiet verkar i alla fall vara helt olika så jag får väl försöka få syn på det. Det kan ju också vara så att artnamnet är fel på min länk, svårt att veta vilka sidor man kan lita på.

http://www.aphotofungi.com/SlimeMould-Leocarpus%20fragilis-cu-09-11-06.jpg

0

"JAS" Helsingborg

17 dec 2009 kl. 21:12

Badhamia utricularis tror jag på.

0

Karin W

17 dec 2009 kl. 22:38

Vilka fina bilder JAS. Synd att min svamp är begravd under snö så jag inte kan följa upp den. Undrar hur den påverkas av snön, om den fortsätter sitt liv när snön smälter?

0

"JAS" Helsingborg

18 dec 2009 kl. 00:17

Den som jag har visat bilder på här var frusen i omgångar så chansen finns om det töar den närmaste veckan.

0

Uno Eliasson

20 dec 2009 kl. 08:36

Hej!
Detta är Badhamia utricularis, knippen av mognande fruktkroppar. När de är mogna blir de grå med svart sporpulver. Ingen art av Badhamia kan påstås vara riktigt vanlig, denna art är den minst ovanliga.

0

Karin W

20 dec 2009 kl. 09:00

Tack Uno, JAS, Irene och Hans för alla svar jag fått i denna tråd.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone