0 523 visningar

13 svar

Blek taggsvamp

NadaL, Umeå

13 dec 2009 kl. 17:46

eller rödgul taggsvamp?
Det var den första av taggsvamparna jag sett i år i mitten av augusti. Den har alla kännetecken som blek taggsvamp och växte där jag vanligen hittar de,men den orange färgen förvirrar lite.
Tacksam för era förslag?

0

NadaL, Umeå

13 dec 2009 kl. 17:52

Fråga 2:

Lepiota?
Växer vid en bäck,granskog med inslag av löv,mitten av augusti.

0

Jan A, Uppsala

13 dec 2009 kl. 23:19

De kan se ut “hur som helst”. Din är nog inte konstigare än min (o)bleka taggsvamp från 24/8 -  som t.o.m. är fjällig. Växte i kalktallskog på grusås.

0

hans-åke

14 dec 2009 kl. 07:42

hej nadal du kanske har den sällsynta arten av rödgultaggsvamp det finns tre arter vad jag vet har funnit den några gånger

0

NadaL, Umeå

14 dec 2009 kl. 09:04

Visst kan blek taggsvamp se olika ut och jag har sett blekare och mer oranga färgade ex.på hatten,men aldrig med orange taggar och blå fläckar vid fotbasen.
Skulle vara tacksam Hans-Åke, om du kan skriva vilka tre varianter finns av rödgul taggsvamp eller om det finns någon länk om det,hittar inget själv.

0

De rödgula

Irene A

14 dec 2009 kl. 09:33

har det skrivits om i SMT:
http://www.svampar.se/bildarkiv/SMT_2007_2_Rodgul_taggsvamp.pdf

Jag tror inte att det är någon av dem.

Man stöter ibland på kollekter av det här släktet som är svåra att placera i ena eller andra arten. Kanske borde man följa exemplet att kalla allihop Hydnum repandum (och bara ge dem varietetsnamn när man klarar av att bestämma det).

Att indelningen av dagens arter inte är alldeles självklar tycker jag framgår här:
http://www.plantslo.org/Kongres/PDF/1%20Filogenija-FINAL.pdf

0

hans-åke

14 dec 2009 kl. 10:00

den vanliga h rufescens dom andra heter h umbilicatum h ellipsosporum kommer sentpå året är inte goda smakar tvål

0

Hans v E

14 dec 2009 kl. 10:15

Det kanske är så att om någon börjar utreda skillnader hos blek taggsvamp så visar det sig att den också består av flera arter av vilka du funnit en.
Någon art i rödgul taggsvampskomplexet tror jag inte det är.

0

Irene A

14 dec 2009 kl. 10:45

Håller med dig Hans, jag är övertygad om att det finns flera former av blek taggsvamp som inte har blivit utredda.

Materialet av repandum i den fylogenetiska studien är bara hämtat från Slovenien och Spanien (och de visade sig vara väl skilda genetiskt - de sistnämnda närmare albidum än de andra). Jag tror att det finns fler former i Skandinavien också.

För övrigt tror jag inte att de europeiska fynden av Hydnum “umbilicatum” har fått rätt namn heller. Den beskrevs ursprungligen från Nordamerika av Peck och är snarlik våra rufescens.

0

NadaL, Umeå

14 dec 2009 kl. 11:09

Kollat lite på nätet och själv kan inte sätta den i någon av de två grupperna,så den hamnar i sin egen mapp tillsvidare. :)
Ska nästa år,om den kommer ta kollekt och få det undersökt i mikroskop.

Någon förslag på Lepiota?

0

NadaL, Umeå

15 dec 2009 kl. 06:17

Ingen med förslag på fjällskivlingen?

0

Stefan J

15 dec 2009 kl. 19:03

För några veckor sedan såg jag på tv en forskare som påstod sig kunna urskilja sex arter kring rufescens i Finland. Hur många repandum det var kommer jag inte ens ihåg.

0

Stefan J

15 dec 2009 kl. 19:04

...med hjälp av mikroskop alltså. Och samma med DNA.

0

NadaL, Umeå

15 dec 2009 kl. 21:19

Det blir intressant att få veta,bara den kommer nästa år.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone