0 287 visningar

4 svar

Svamp-terapi?

svamp-rookie

14 dec 2009 kl. 00:38

Finns det någon som vet om det finns svamp-terapi? Det är ju vetenskapligt bevisat att kontakt med växter, trädgård, naturen överhuvudtaget har en meditativ, lugnande inverkan på människor och att plocka svamp är en ren själslig och rogivande upplevelse, eller hur?

0

Helge

14 dec 2009 kl. 15:12

Svampterapi är ett ofrånkomligt måste för den som lever nära naturen.
Snabba på, snart döljer tjocka snölager det mesta i svampväg.

0

Lena M

14 dec 2009 kl. 15:48

Jo visst är det så, bara att strosa i skogen är avkoppling och bonus är svamp / bär.

0

"JAS" Helsingborg

15 dec 2009 kl. 15:25

Vad svamp-rookien menar är nog om det finns någon terapi att tillgå eller få på remiss vid tex. utbrändhet eller liknade, jag tror mig veta att svamp-rookien nog skulle vilja starta en sådan terapi för söndriga människosjälar och hon vill ha hjälp från er med tipps om ni har hört talas om något liknande. Jag vet att det förhåller sig på detta viset då svamp-rookien är min särbo, så kan ni hjälpa till så gör gärna det.

0

Enelie, Linköping

15 dec 2009 kl. 17:44

Intressant tanke. Alla som gärna vistas i naturen vet ju att det fungerar men vi kanske inte har tänkt så noga på varför och hur det fungerar.
Svampterapi låter som det ligger nära eller skulle kunna vara synonymt med det som kallas Naturterapi. (Se länk nedan.)
http://74.125.77.132/search?q=cache:pMf8DC3uHHgJ:www.nova-university.org/projrep/72_06.doc+tr%C3%A4dg%C3%A5rdsterapi+kurs&cd=8&hl=sv&ct=clnk&gl=se&lr=lang_sv
”3. Vad är trädgårdsterapi och naturterapi?”
UMB – Universitetet for miljø- og biovitenskap (tidligere Norges landbrukshøgskole - NLH)  ,verkar enl. det här dokumentet att handha Naturterapidelen.

http://www.suntliv.nu/AFATemplates/Page.aspx?id=6688
”Patienterna .......remitteras av läkare eller väljs ut av försäkringskassan. Några kontaktar själva Alnarp.”

http://www.ltj.slu.se/8/rehabfolder.pdf

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone