0 512 visningar

4 svar

Ticka på ek.

svampstaff

16 dec 2009 kl. 01:13

På en meterhög ekhögstubbe slingrar sig en delvis resupinat vit ticka?
Nån som har en gissning?
Ormticka eller glasticka, givetvis bara vilda gissningar.

0

Skogsfrun i Obbola

16 dec 2009 kl. 09:12

Ek hör till de ticksubstrat som jag har allra minst erfarenhet av. Men jag tror inte att det är vare sig ormticka (porerna är för små) eller glasticka (porerna är för stora). Skulle gärna vilja veta något om konsistensen - mjuk, seg, hård? Ytligt tycker jag att det mest liknar mjölkticka, Oligoporus tehproleucus, som ju är mjuk. Fast den ska ju inte vara så vanlig på ek.

0

svampstaff

16 dec 2009 kl. 12:45

Den var fruktansvärt seg, och ek är inte helt utrett då det bara var en stump som stod kvar, jag blev lite nyfiken på onyxticka men har inte lyckats hitta nån bild, fast den verkar mindre.Den är tydligen hittad nån mil härifrån av D.Olofsson.

0

Skogsfrun i Obbola

16 dec 2009 kl. 13:34

Klas har bild på onyxtickan i sin tickflora. Den verkar vanligen vara mest resupinat.

Skulle strävticka på al kunna vara ett alternativ?

0

svampstaff

16 dec 2009 kl. 17:31

Nej) helt uteslutet enligt mig, den växer överallt här på hassel och är både mjukare,gulare och går sönder ganska lätt, vi får undersöka den nämre vad det lider, se om den är ettårig eller bygger på sig.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone