När snön nu har lagt locket på för svampplockningen kan ni gotta er i lite bilder i stället: http://picasaweb.google.se/stuwes48
Jag vill särskilt rekommendera “Vedsvampar i Norrbotten”, där det finns bilder på en mängd arter som man sällan i landets sydligare delar. “Skinn och taggsvampar” är inte heller så dumt.
Det handlar inte om det, Skogsfrun. Jag ”språkpolisar” aldrig…
Men om man publicerar “felstavade” vetenskapliga namn – ofta är namnen då inte längre ”vetenskapliga”, eftersom de kan ha förlorat sin eventuella betydelse – så bör felen korrigeras. Det handlar alltså inte om att ha lätt/svårt för att stava, utan om vikten av att rätta till felaktigheter.
Mycket vackra bilder! Artbestämningarna av resupinata tickor och skinn kan jag jag inte bedöma, men jag hoppas också att de är bättre än stavningarna - eller artbestämningarna av övriga svampar om man hellre vill göra den jämförelsen.
Bland “Marksvampar i Norrbotten” och “Vedsvampar i Norrbotten” ser jag i alla fall tre uppenbart felaktiga namn - så på den räkmackan kan man lätt halka fel.
Vad tror ni, skulle Sture uppskatta att få dem rättade, eller bara bli förnärmad?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.