0 199 visningar

4 svar

Hälsning från skåne

Egon

18 dec 2009 kl. 18:32

Ostronmussling i vinterskrud.

0

anithau

18 dec 2009 kl. 21:36

God Jul och Gott Nytt år till Dig med.

Grann bild. Kul att Skåne kan få bli vitt, det händer väl inte så ofta.

0

"JAS" Helsingborg

18 dec 2009 kl. 23:17

Nja anithau, jag tror att det är som väldigt många med mig här i Skåne som tycker att vi klarar oss utan det vita skiten. Det blir alltid kaos här när det kommer. Det kan vara svårt att förstå när man inte bor här att 10cm snö kan ställa till det så som det gör.Jag tyckte det lät larvigt när jag bodde i Småland men efter några år här och lite snö med blåst och snödrev så fattade jag att 10cm snö här är som 50-60 cm längre upp i landet om inte värre ändå. Blev fast med volvon andra vintern här och då hade det knappt kommit 5cm men vägarna drev igen och snövallarna bestod av 30% snö och 70% jord så det blev som betong och en liten vall på en halv meter gick inte att ta sig igenom. Nä fy tusan jag klarar mig utan det vita skiten även om det blir ljust och är vackert.

0

anithau

18 dec 2009 kl. 23:50

Jag vet, JAS.
Era vintrar är inte som våra.
Har ni inte tillräckligt bra beredskap inför detta fenomen som ni ändå vet kommer varje år?

I dag har jag varit ute och promenerat i 18 minusgrader och bara njutit.

0

"JAS" Helsingborg

19 dec 2009 kl. 00:43

Jo beredskap finns så klart men inte tillräckligt med maskiner och snöplogar det skulle kräva enorma resurser att ha en sådan maskinpark bara för ett par dagars snöoväder per år. Skåningarna och söder ifrån kommande långtradarchaufförer skulle däremot kanske lära sig att anpassa gaspedalen efter underlaget vilket man inte gör och det ställer till mycket skit. Det är många puckon som tror att “har man bara vinterdäck så har man sommarfäste” viket snart visar sig var helt fel.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone