Nja anithau, jag tror att det är som väldigt många med mig här i Skåne som tycker att vi klarar oss utan det vita skiten. Det blir alltid kaos här när det kommer. Det kan vara svårt att förstå när man inte bor här att 10cm snö kan ställa till det så som det gör.Jag tyckte det lät larvigt när jag bodde i Småland men efter några år här och lite snö med blåst och snödrev så fattade jag att 10cm snö här är som 50-60 cm längre upp i landet om inte värre ändå. Blev fast med volvon andra vintern här och då hade det knappt kommit 5cm men vägarna drev igen och snövallarna bestod av 30% snö och 70% jord så det blev som betong och en liten vall på en halv meter gick inte att ta sig igenom. Nä fy tusan jag klarar mig utan det vita skiten även om det blir ljust och är vackert.
Jo beredskap finns så klart men inte tillräckligt med maskiner och snöplogar det skulle kräva enorma resurser att ha en sådan maskinpark bara för ett par dagars snöoväder per år. Skåningarna och söder ifrån kommande långtradarchaufförer skulle däremot kanske lära sig att anpassa gaspedalen efter underlaget vilket man inte gör och det ställer till mycket skit. Det är många puckon som tror att “har man bara vinterdäck så har man sommarfäste” viket snart visar sig var helt fel.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.