0 523 visningar

16 svar

Dagens bidrag!

Ewa lilliesköld

19 dec 2009 kl. 17:37

Visserligen snö och kallt men ut måste man ju…..hittade detta bla. Är det vägglav och små svampar eller…..hoppas någon vet! Väldigt vackert i alla fal! :-)
Serie 1:1-2

Vägglav med svamp?

0

Ewa lilliesköld

19 dec 2009 kl. 17:38

Sen det här men det går nog inte att säga vad det är!!
Serie 2:1-2

0

"JAS" Helsingborg

19 dec 2009 kl. 17:40

Det är vägglav och “svamparna” är oxå laven, den ser ut så.

0

Ewa lilliesköld

19 dec 2009 kl. 17:43

Sen tror jag det är en luktticka!
Laven tycker jag är så fin, kan det vara grå tagellav?
:-)

0

Ewa lilliesköld

19 dec 2009 kl. 17:45

Aha, den är riktigt fin tycker jag!!
Tack “JAS”

0

Dagens absolut sötaste!!!

Ewa lilliesköld

19 dec 2009 kl. 17:50

Den lilla fågeln sjöng och hoppade runt på eken, så sööt! Jag hade svårt att få den på bild men till slut fastnade den. Kan inget om fåglar, någon som ved vad det är???

Dessa “bullar” är från dagen också, ska väl utvecklas till något antar jag!!!

0

Skogsfrun i Obbola

19 dec 2009 kl. 17:51

När det gäller lukttickan blir jag lite misstänksam av substratet (som väl är tall?) och växtsättet. Skulle ha velat se köttets färg. Kan det inte vara en klibbticka? I så fall gult kött.

Laven ser för mig inte ut att vara grå utan gulaktig, och därmed är det garnlav (Alectoria sarmentosa). Grå tagellav brukar dessutom inte bli så där lång och yvig.

Tvåan törs jag inte gissa på.

0

Dagens absolut sötaste!!!

Skogsfrun i Obbola

19 dec 2009 kl. 17:51

Fågeln är en nötväcka.

0

Ewa lilliesköld

19 dec 2009 kl. 18:05

Hej Skogsfrun!
Ja, du har säkert helt rätt. Men hur ser man att det är tall?? Jag borde gå en trädkurs….hahaha, vem kan ordna det??
Jaha, garnlav! Den kunde jag inte (inte grå tagellav heller uppenbarligen skrattar). Ni är så duktiga….och lilla pippen - en nötväcka! Den trodde jag var mycket större!! Får bli en kurs till…......
Tack så jätte mycket!

0

Skogsfrun i Obbola

19 dec 2009 kl. 18:32

Jag kan ha fel angående trädslaget. Men det är vanligare att tall blir hård och grå än att gran blir det. Granen ruttnar lättare.

Garnlaven satt väl på ett annat träd, hoppas jag? För där var det ju granar, utan tvivel.

0

svampstaff

19 dec 2009 kl. 19:39

Serie2 är gammal svavelticka på eklåga tycker jag, pippin är en nötvecka som skogsfrun sa.

0

Ewa lilliesköld

19 dec 2009 kl. 20:42

Skogsfrun: Ok, då har jag lärt mig det (igen)!!
Är det inte två gamla björkar som laven växer på ???

Svampstaff: Ja, det kan det absolut vara, tack!!!

0

Skogsfrun i Obbola

20 dec 2009 kl. 12:24

Jag tror jag ska sluta uttala mig om trädslag. Tyckte det såg ut som granar. Men när jag tittar noga ser jag kvistar som ser ut som björk. Ska nog inte ha någon åsikt.

0

Alf Pallin

20 dec 2009 kl. 12:43

Tickan på stubben tror jag är luktticka och stubben tror jag på gran.

0

Frida T

20 dec 2009 kl. 20:17

En vild gissning till : Jag tror nog att det skulle kunna vara en gammal björk. :)

0

svampstaff

20 dec 2009 kl. 21:27

Björk med vanlig Filipendula på typ.

0

Ewa lilliesköld

21 dec 2009 kl. 12:28

Skogsfrun….Du är ju jätte duktig på både trädslag och svamp, vore glad om jag kunde en bråkdel!!
Alf…..mm, tror också åt det hållet :-)
Tack alla :-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone