Har någon en vettig förklaring till att 27 vargar ska mördas fr.o.m. den 2/1 av drygt 12 000 blodtörstiga jägare?
Sedan följer lodjursslakten.
Varför i helvete talas det aldrig om den starkt växande vildsvinsstammen som nu uppgår till drygt 150 000 individer i jämförelse med våra drygt 200 vargar fördelade över hela vårt avlånga land.
Som svampplockare med åtskilliga timmars vistelse i skogen de senaste 45 åren kan jag inte på något sätt förstå kritiken mot våra rovdjur!
De enda angrepp jag utsatts för är från lösspringande jakt/sällskapshundar.
Det faktum att människor dödats vid älgatack samt skadats av vildsvin har väl inte med saken att göra!
Om jag imorgon råkar snubbla över en förvirrad näbbmus och bryter nacken av mig så kommer det med största sannolikhet ett nytt påbud från regeringen!
Jag har bara ett enkelt förslag på hur man vistas säkert i naturen: Skjut allt som rör sig!!!
Efter detta kan var(g)e stadsbo bege sig ut i vår vackra och förhoppningsvis djurfria natur i förhoppningen att inte bli ihjälslagen av en homo sapiens!!!
Mängder med webbkameror har sålts i vårt avlånga land så att jägarna kan sitta hemma och följa vildsvinen (och oss svampplockare) i lugn och ro, för att stå/ligga på pass för detta otroligt skygga vilt är ju alldeles för besvärligt och tidskrävande och kräver väldigt morgonpigga individer.
Där tog allt snack om viltvård slut. Eller är det så att dessa bredflabbade storsnackare med gevär inte vill skjuta vildsvin då de utgör en naturlig föda för vargarna som de skall skjuta då de utgör ett dödligt hot mot “vår” ras, kulltur och tamboskap som vi serverar dem på silverfat genom att ha i hägn!?
Sedan blir vi förbannade på vargar och annat rovvilt när de har varit i skafferiet och tullat!
Idiotiskt är det också att följa debatten här nere i Skåne då en varg kom hit och åt lur skafferiet. Genast ansökte jägarförbundet eller vilka det nu var om skyddsjakt på den stackaren men detta avslogs några veckor senare då det inte längre fanns någon varg att skjuta då den lämnat denna landsdel!
Ja men snacka om viltvård, nä dra dit pepparn växer och stanna där och sluta använd blyhagel som förorenar i naturen och gör vår svamp oätlig. Viltvård, men vadå?
Håller för övrigt med dig Bo.
I dag sköts en varg till döds från helikopter av viltvårdare.
Bra jobbat! Dessutom oerhört modigt och bara ETT skott! Fantastiskt, jag är stum av beundran inför dessa hjältar…
OK, jag vet, den hade dödat boskap och det var naturligtvis oförlåtligt för det privilegiet har bara människan.
En Riktigt Dålig Jul önskar jag alla rovdjurshatare!
Men vad är detta? Var det inte ett svampforum?
Detta är ett bra sätt att få ner tjuvjakten på våra vargar och få motståndarna att inte skrika lika högt. Detta är ett sätt för att få en långsiktigt hållbar vargstam.
Kan visserligen hålla med om att 27 vargar är ganska mycket mot var jag hade förväntat mig. Men vargar föryngrar sig snabbt…
Så till webbkamerorna så tycker jag det är småaktigt att anmäla. Det är en extra rolig dimension i jakten/viltvården att kunna följa djuren så och se vad det är för djur som rör sig på jaktmarkerna.
Oj vilken konstig svamp! ;)
Allt är inte svart eller vitt. Måste man vara för eller emot? Finns det inget mittemellan? Personligen har jag ingen förståelse för jägarnas argument , men heller ingen förståelse för varg kramarnas argument. Frågan är mer koplex än så..........
Angående Webbkameror så är det ju lag på att man måste ha tillstånd för att ha dem uppsatta i offentliga miljöer oavsett om det är i butiken, stadsmiljö eller ute i skogen. Jag ser det som ett ganska allvarligt brott att sätta upp kameror utan tillstånd och utan att sätta upp anslag/skyltar där man klart och tydligt anger att det finns övervakningskameror uppsatta där jag vistas.
Sök tillstånd och upplys om att de finns så är det väl rätt ok. Men jag vill inte ha något smygfluktande på mig var jag än vistas.
Det är så klart viktigt att vargstammen hålls frisk och att den inte blir för inavlad men hur motiverar man att man skall döda 27st. låter lite groteskt. Vore det inte bättre att söva dem och så “byta” med lite nya friska individer från någon vargstam öster ifrån?
Jo, men det vore ju i så fall ett riktigt påstående och om man inte kan inse det viktiga i att få in nytt friskt blod så tyder det enbart på ett mycket lågt IQ. Det kan inte vara bättre att ha en inavlad vargstam som kan leda till konstiga beteenden med kanske katastrofala följder.
Man kan koppla ihop det här med webbkameror lite mad Jan A.s tråd om att folk inte längre vistas i skogen. Tro fan det när till och med jägarna sitter hemma och kollar på datorn vad som händer i skogen. Vart fan tog nöjet och känslan av att var där och nu i skogen vägen???? naturupplevelser skall avnjutas i naturen inte i soffan eller på stolen framför datorn, i alla fall om den skall kallas för äkta upplevelse. Nej hellre en snigel i svampkorgen än att se ett jagande lejon på dumburken;)
Hade ingen aning om att detta existerade i vår natur.
Har någon här på forumet sett någon kamera i skogen någon gång?
Antar att dom behöver strömförsörjning av 220? Annars lär det bli ett evigt bytande av batterier?
Kan knappast räcka mer än en vecka, tycker jag.
För att klara regn, snö och minusgrader bör det ju vara riktigt dyra saker?
Då brukar dom “få fötter” ganska snabbt.
Någon som vet?
Jag skall ta med mig en söt bild på en kattunge och hänga framför kameran, ifall jag skulle träffa på en.
Hej Kerstin, Lindome. Om du söker på nätet så hittar du dessa och många fler.
http://hd.se/ledare/2009/10/06/ett-skott-i-foten/
http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Startsida/Webbkamera/
http://www.barometern.se/nyheter/kalmar/jagare-tog-initiativ-till-lagandring%281569012%29.gm
Tack JAS.
Jag såg några riktigt ruskiga fåglar på direktsändningen….
Jag är i princip inte emot jakt och anser att den måste finnas, men detta är löjligt.
Nästa steg bör väl vara ett gevär som riggas upp och som man kan avfyra över Internet?
Skall inte jakt vara just jakt.
Alltså smyga omkring i skogen för att hitta ett villebråd?
Konsten att kunna ta sig så nära djuret att det går att skjuta säkert?
Ligger dom på pass nu strax intill foderplatsen och pangar på?
Eller vad tjänar det för syfte?
Kan ju knappast vara till för att räkna djuren, då de flesta har sina revir.
Jag går nästan alltid ensam i skogen och därmed ganska tyst och har mött nästan alla djur,tom Lo, men inte björn. Jag vistas i älg- och bevisat vildsvins-rika marker, med inslag av en och annan varg och vi får lätt plats allihop.
Det är mycket möjligt att jag blir ihjälsparkad av en älg eller dödad av ett vildsvin, men inte katten kan dessa kameror förhindra det.
Det är tillåtet att skjuta vildsvin men inte klövvilt på foderplatsen, och ofta ser man jakttorn på 2-3 meters håll från djurmaten. Att det inte alls handlar bara om vildsvin är rätt uppenbart eftersom nästan alla utfodringsställena är en enda sörja av morötter och foderbetor och hjortspillning.
Det är enligt min släkt inte riktig jakt om man har kamera… lika illa som att jaga och skjuta från bilen, alltså bara veva ner rutan och trycka av. Skämmes, tammefan, att inte kunna göra som ärligt folk och studera djuren till fots under längre tid, lära sig vanor och stråk och sen stå på pass på hederligt vis. Borde inte få kallas jakt, utan rent ut latmansnöje.
Lördagen den 2/1 2010 kommer att gå till historien som den blodigaste lördagen i modern svensk historia.
Inom loppet av ett par timmar massakrerades drygt 25 vargar av drygt 2000 blodtörstiga jägare fördelade på 5 län i mellansverige.
Ett av argumenten var att vår vargstam är så hopplöst inavlad. Hur är det med matematiken? Ju färre djur som blir kvar, desto större bör inaveln bli!
Hur kan Sverige någonsin i framtiden kritisera norsk säl och valslakt samt andra vidrigheter i vårt närområde efter detta?
Jag själv tände ett ljus för var(g)e mordoffer, men ljusen tog slut ganska snart, så det var bara att åka och köpa nya redan på eftermiddagen.
Efter en sömnlös och ledsen natt var det bara att inse att det som är gjort är gjort och kan aldrig bli ogjort!
Nästa tanke var att den 1/3 startar lodjursslakten, minst lika vidrig som vargjakten, med liksom tidigare år överskjutning samt skadeskjutning.
Hoppas innerligt att naturvänner som inser vikten av mångfald i vår underbara natur reagerar tidigare denna gång istället för efteråt när skadan redan är skedd!
Till de som inte fick något vargskinn att spika upp på väggen och kanske inte heller får ett lodjursskinn har jag ett litet tips: Skjut istället en förvildad tamkatt som gör så stor skada på våra småfåglar, men det är väl inte lika macho!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.