0 752 visningar

10 svar

Kantarell och trattkantarell

Grethe F

27 dec 2009 kl. 14:29

Jag hittade dom på Hemköb Statena i dag och jag lärde mig att dom odlas i Saksstorp då jag undrade vart dom kom ifrån, jag sa att det inte gick att odla jo vist i Saksstorp blev svaret så nu vet ni det

0

anithau

27 dec 2009 kl. 14:33

Hej Grethe!
Vilken tur att du frågade, då åker vi dit när säsongen är dålig.

Vilka blåbär!!

0

Ewa lilliesköld

27 dec 2009 kl. 16:05

Folk kan ju inte se skillnad på svamp och svamp!
:-)
http://www.saxtorpsvamp.se/index.php?sida=produkter

0

Grethe F

27 dec 2009 kl. 16:34

Men där står vi har Svensk kantarell och det kan inte stemma här har varit frost senn innan jul

0

Joachim Krumlinde

27 dec 2009 kl. 19:48

Nåja, det står “efter säsong”, så de finns nog inte att köpa nu.

Det står heller ingenstans att de odlar kantareller.

0

Grethe F

27 dec 2009 kl. 20:00

Nej men det var det svar jag fick i afären att dom kantareller/ Trattkantareller som stod där var odlade i Sakstorp

0

"JAS" Helsingborg

27 dec 2009 kl. 23:11

Jag känner dem som driver Saxtorpssvamp och det de odlar är “olika” former av champinjoner men däremot så köper de både kantareller och trattisar m.fl. av Ola i kil och om det har varit fräscha svampar vid plockningstillfället så håller svampen sig ok i Olas kyl som endast håller ca. +2g i minst 4-5 veckor. Förra veckan såg jag trattisar som kom in på Citty Gross i HBG och de var från Ola, helt godkände men priset på 299:-/kg var i starkaste laget tyckte jag men när jag återbesökte butiken 3 tim. senare var lådan tom!

0

Ola / Kil

28 dec 2009 kl. 20:00

Kan bekräfta JAS alla kommentarer. Årets sista färska svamp som sålts från oss plockades måndagen i veckan före Jul. Rätt hanterad kan den säkert vara människotjänlig fortfarande.

0

Lilla My

28 dec 2009 kl. 20:17

...då skulle ni sett vad de sålde på ICA Kvantum i Hageby, Norrköping på juldagen när jag skulle handla på vägen hem… RYYYYS! Bruna, ihoptorkade fnasiga “kantareller”, såna man ALDRIG skulle besudla sin korg med ens om det vore krig, för över 350 kronor kilot!! Jag höll på att dö när jag såg dem, det finns ingen möjlighet att nån seende människa med luktsinnet i behåll köper sånt! Visar bara att ICAs personal inte kan ett skit om kvalitet, fyfan så hemskt! Behöver jag säga att trattkantarellerna var i lika dåligt skick, typ torkade på blöt disktrasa utan ventilation?

Funderar starkt på att underrätta kommunen om detta nästa gång jag ser det, för rätt vad det är blir nån riktigt sjuk av svampen som den säljs… eller ska man ringa Livsmedelsverket istället, kanske?

0

anithau

28 dec 2009 kl. 20:24

Lilla My!
Du ska absolut kontakta Miljökontoret i din kommun.
De har ansvaret för övervakningen.

0

Grethe F

28 dec 2009 kl. 23:18

Dom så inte särskild friska ut dom jag så heller

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone