0 482 visningar

14 svar

Några frågetecken

NadaL, Umeå

28 dec 2009 kl. 09:08

Alla bilder tagna i slutet av augusti.

Serie 1.
Ticka som växer på murken gråallåga:sammetsticka,Trametes pubescens,är osäker?

En myxomycet på bild 1.och 2?

0

NadaL, Umeå

28 dec 2009 kl. 09:09

Tre bilder till:

0

NadaL, Umeå

28 dec 2009 kl. 09:14

Serie 2.

Myxomycet på murken gråalstubbe,sett många i år.
Kan det vara Tubulifera arachnoidea?

0

NadaL, Umeå

28 dec 2009 kl. 09:25

Serie 3.

På en annan murken gråalstubbe(kan vara salixstubbe,är osäker):
1.myxomycet,kanske bikaksvamp,Tubifera ferruginosa?

2.violett skål:violett geleskål,Ascocoryne sarcoides?

3.de gula små skålar?

0

"JAS" Helsingborg

28 dec 2009 kl. 11:22

Hej NadaL. God fortsättning. Nog ser det ut som Tubifera ferruginosa på båda bilderna jag blir lite frustrerad när jag läser på nätet att Tubulifera arachnoidea kan vara synonym med både “ferrugiosan” och “dimorphotheca” När jag tittar på mina bilder så har jag “bara” ferruinosa men de liknar flera av de varianter som jag ser på nätet. Får ta en diskussion med Uno om detta.

0

NadaL, Umeå

28 dec 2009 kl. 12:04

Är minst insatt i myxomyceter och som du säger JAS hittar man på nätet flera som liknar “ferruginosa” och heter något annat.Hoppas Uno kan hjälpa oss.Nästa år måste jag bli bättre på att ta kollekter.
När du säger det så tycker jag också att alla de myxomyceter på bilderna är Tubifera ferruginosa i olika stadier.Tackar.

0

Hans v E

28 dec 2009 kl. 12:51

Tror inte på Tubifera här. Jag gissar på någon av de skaftlösa Trichiorna.
Sen tror jag minsann du har rödkrösets konidiestadium igen (det har förekommit tidigare här på guiden).
De gula skålarna ser genomskinliga ut i mitten och bör således höra till slältet Orbilia - vaxskålar.
Har vi inte några gamla sporangier av en stiftsvamp högst upp också?

0

"JAS" Helsingborg

28 dec 2009 kl. 15:31

Jag håller på att det är en Tubifera.

0

NadaL, Umeå

28 dec 2009 kl. 16:43

Jeeee!Blir riktigt glad för rödkrösen.
Tackar så mycket Hans:)
När det gäller Orbilia:Vad tycker du om O.delicatula?
Visst,det är sporangier av en stiftsvamp högst upp på bilden,men håller med JAS om Tubifera.

Inga synpunkter om tickan,gissade jag rätt?

0

"JAS" Helsingborg

28 dec 2009 kl. 20:11

Svårt att avgöra men du har ju sett det i verkligheten, för mig kan det lika väl vara en trasig fjäder/dun. Men det är inte alls ovanligt med flera arter myxomyceter på samma låga/stubbe.

0

NadaL, Umeå

28 dec 2009 kl. 21:17

Det fanns gamla stiftsvampar på stubben också,men det blev mörkt och jag gillar inte att använda blixt. Visst den kan vara flera arter myxomyceter på en och samma stubbe eller låga,inget ovanligt.

0

Skogsfrun i Obbola

29 dec 2009 kl. 18:51

Vad gäller svamp nr 1 tycker jag den var väldigt nedlöpande för en sammetsticka. Får snarare känslan av en Oligoporus-art. Hur kändes den? Trametesarterna är ju hårdare än färska Oligoporusarter.

0

NadaL, Umeå

30 dec 2009 kl. 07:57

Inte gjort anteckningar den dagen och det är svårt att minnas allt man fotat under året. :)
Har för mig att den var faktisk mjuk.

0

Irene A

30 dec 2009 kl. 13:20

Det är fel färg för sammetsticka också.
På bilden ser den ut att ha en aning av både blått och rosa. Vad tror ni om blek blåticka - eller blåticka? De lär inte gå att skilja åt utan mikroskopering av sporerna (om ens då)..

0

NadaL, Umeå

30 dec 2009 kl. 16:28

Det har jag anat,kollade noga alla bilder vi gjort och håller med dig Irene om blek blåticka,det har varit gott om de i år.
Tack båda för hjälpen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone