Hej NadaL. God fortsättning. Nog ser det ut som Tubifera ferruginosa på båda bilderna jag blir lite frustrerad när jag läser på nätet att Tubulifera arachnoidea kan vara synonym med både “ferrugiosan” och “dimorphotheca” När jag tittar på mina bilder så har jag “bara” ferruinosa men de liknar flera av de varianter som jag ser på nätet. Får ta en diskussion med Uno om detta.
Är minst insatt i myxomyceter och som du säger JAS hittar man på nätet flera som liknar “ferruginosa” och heter något annat.Hoppas Uno kan hjälpa oss.Nästa år måste jag bli bättre på att ta kollekter.
När du säger det så tycker jag också att alla de myxomyceter på bilderna är Tubifera ferruginosa i olika stadier.Tackar.
Tror inte på Tubifera här. Jag gissar på någon av de skaftlösa Trichiorna.
Sen tror jag minsann du har rödkrösets konidiestadium igen (det har förekommit tidigare här på guiden).
De gula skålarna ser genomskinliga ut i mitten och bör således höra till slältet Orbilia - vaxskålar.
Har vi inte några gamla sporangier av en stiftsvamp högst upp också?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.