Gott nytt år till alla. Vid en skidtur förra året såg jag en asp (bild 1) som jag kände att jag ville återvända till, vilket jag gjorde idag. Vid basen av stammen växte en myxomycet (bild 2) tillsammans med ett litet vitt ? (bild 3).
Hej igen Karin W.!
Den första bilden visar en fruktkroppssamling av Perichaena corticalis. Arten är mycket förtjust i asp, speciellt insidan av lossnande aspbark.
Den andra bilden vågar jag inte uttala mig om. Kanske har du möjlighet att återvända till platsen när stadiet mognat.
Hlsnr
Uno E.
Fuligo leviderma har ju Uno lärt oss för ett tag sen. Den var ju lik sig.
De små vita kulorna kan både tänkas vara en discomycet och en cyphellacé (alltså ascomycet eller basidiomycet). Stereoluppsbilden får mig emellertid att tro på en ascomycet i familjen Hyaloscyphaceae, varför inte Lasiobelonium corticale - barkskål som går på asp. Lachnum virgineum - vit hårskål är det inte. Den har tydliga, långa, snövita hår och fot.
Kul att man fick se kapillitietrådarna på Karin W:s mikrobilder av Uno E:s bestämning av Perichaena corticalis.
De vackra, röda sakerna undrar jag om det ens är en svamp!
Hej svampstaff! Tror inte att du har Perichaena corticalis på dina bild men har inget bra förslag eller! När man hittar slemsvampar så är det en stor fördel om man kan följa dem i utvecklingen, är det så att man stöter på dem i början av sin svampjakt så kan det vara lönt att notera var man hittat dem och sedan kolla dem på hemvägen igen, det händer ibland väldigt mycket på bara några timmar.
På ditt inlägg
“Både skaftade och oskaftade fruktkroppar finns”
Kanske en Physarum album men det är några att välja på och en del är väldigt snarlika så det är nog inte så många som man kan ta dem bara på bild, Uno är ju en klippa på dessa så han kanske kan, du får ropa på honom. Det finns över 700 arter av dessa är ca. 225 kända från Sverige.
Kanske nån av dom här:
http://slimemold.uark.edu/fungi/WebForms/ImageSearchForm.aspx?letter=P
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.