Glädjeamnen 2009, bland flera ovanliga och trevliga fynd väljer jag en ganska vanlig svamp Sprängticka, innonnotus obliquus. Har i flera år letat efter och hoppats få se/hitta färsk fruktkropp av sprängticka. De svarta knosorna som indikerar att trädet främst björk är angripen av sprängticka ser man ganska ofta, fruktkroppar väldigt sällan. Har endast hittat gamla förtorkade ex tidigare, men under 2009 hade jag turen att först få se den likt norrsken vackert blåskimrande svampen. Fyndet gjordes av Bengt Sättlin, och senare under året hittade jag min egen sprängticka med färska utvecklade fruktkroppar.
Både Karls brosking och Irenes videskorpa gillar jag så vackra. Irene det fanns inte mycket att se på nätet heller inte i bildväg i alla fall. Kan du berätta något om den? Det kan ju vara intressant att kolla lite efter den när man ändå är i snåren och snokar men då kan det ju vara bra att veta om det är lönt att spana efter den här nere.
är en art som jag har spanat efter sen Henrik Lantz efterlyste den i den här artikeln:
http://www.svampar.se/bildarkiv/SMF_2007_3_Endofyter_Lantz_std.pdf
Tyvärr tror jag inte att materialet var tillräckligt moget, och jag har inte lyckats hitta fler (än).
Två debutanter i mitt kök.
Vit sprödskivling var en ok svamp att gräddstuva tycker jag.
Vit tuvskivling löikaledes gräddstuvad smakade spenataktigt, inte oäven, men den lär ju vara lite osäker som matsvamp, enligt forskningen.
Inget jag plockade mycket av, fast när den går till finns det gott om den här.
Dessa två var nya för mig som matsvamp, sprödskivlingen även en helt ny art som jag tidigare inte känt till.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.