0 700 visningar

28 svar

Senaste säsongens glädjeämnen!

gunhild i Kåddis

3 jan 2010 kl. 15:22

Visst är det dags för en resume över säsongen som varit. Berätta om era trevligaste eller mest spännande fynd. Sätt gärna svampens namn i rubriken till inlägget. Hoppas många hakar på.

0

Bo Reyer

3 jan 2010 kl. 17:15

VIOLGUBBE

Hittade en ny lokal för denna art nära sjön Långforsen vid Sala i höstas.

0

Helena A

3 jan 2010 kl. 18:20

Bombmurklor
Hittade två helt nya lokaler här i Sörmland

0

Egon

3 jan 2010 kl. 19:36

Det som jag tycker är spännande inför vart år;Blir det några nya arter? 2009 blev det ca: 20nya, där Fjällskölding, en violett form av Papegojvaxing och att Ametistkantarellen dyker upp på samma ställe igen, var glädjeämnen.

0

svampstaff

3 jan 2010 kl. 19:42

Det får bli kronskål.

0

Lena M

3 jan 2010 kl. 19:47

SCHARLAKANSRÖD VÅRSKÅL.
En ny lokal på gångavstånd.
Och lacktickan var kul att hitta samt vårmusseron för första gången efter tips om var jag skulle söka.

0

Gyromitra longipes/splendida?

gunhild i Kåddis

3 jan 2010 kl. 23:30

Den långbenta murklan var nog den mest spännande för min del.

0

Klyvblad

Tanja i Gagnef

5 jan 2010 kl. 19:01

Första rapporterade fyndet så här långt norrut - gissa om jag blev glad, jag har aldrig hittat nåt ovanligt förut! :-)

Klyvblad

0

Sumpjordtunga

Frida T

5 jan 2010 kl. 19:17

Helt klart fyndet av sumpjordtunga!

Men fy vad jag längtar till nästa säsong! Hur ska jag stå ut…. :))

0

Sprängticka fruktkropp

Alf Pallin

5 jan 2010 kl. 19:24

Glädjeamnen 2009, bland flera ovanliga och trevliga fynd väljer jag en ganska vanlig svamp Sprängticka, innonnotus obliquus. Har i flera år letat efter och hoppats få se/hitta färsk fruktkropp av sprängticka. De svarta knosorna som indikerar att trädet främst björk är angripen av sprängticka ser man ganska ofta, fruktkroppar väldigt sällan. Har endast hittat gamla förtorkade ex tidigare, men under 2009 hade jag turen att först få se den likt norrsken vackert blåskimrande svampen. Fyndet gjordes av Bengt Sättlin, och senare under året hittade jag min egen sprängticka med färska utvecklade fruktkroppar.

0

Sprängticka fruktkropp

gunhild i Kåddis

5 jan 2010 kl. 19:54

Mkt intressant Alf, jag har aldrig sett något liknande, hoppas det händer…

0

Sprängticka fruktkropp

nyfiken

6 jan 2010 kl. 19:23

SÅ ovanlig kan den ju inte vara?Då 133st har sett OCH rapporterat sprängticka under 2009??

0

Sprängticka fruktkropp

Hans v E

6 jan 2010 kl. 22:38

Jag har också ofta förgäves tittat efter sprängtickans fruktkroppar (de lär ju snabbt bli förstörda av insekter).
Tack för att du lärde mig att de är blå!

0

hans

klas jaederfeldt

7 jan 2010 kl. 00:30

de jag sett har varit bruna

0

glädjeämnen

gunhild i Kåddis

31 jan 2010 kl. 10:01

Lyfter den här tråden. Visst har ni väl roliga ovanliga svampbilder i era mappar. Visa dem för oss nu när nästan all svamp är översnöad eller omöjlig att nå fram till.

0

glädjeämnen

"JAS" Helsingborg

31 jan 2010 kl. 10:20

Det har varit flera nya arter för min del och av alla de nya så får det bli denna.
Ascocoryne solitaria, kopparhatten 2009-11-10.

Bara mitt och två till rapporterade och de två tidigare under 50.talet och de verkar vara lite osäkra!.

0

glädjeämnen

Karl S

31 jan 2010 kl. 18:22

För mig är det kanske dessa 2, en av vilka har varit med i en tidigare tråd:

- Marasmius siccus, destämd av Irene.
- Cortinarius anomalellus, funnen på sin 4:e lokal i landet.

Marasmius siccus +Cortinarius anomalellus

0

Videskorpa

Irene A

31 jan 2010 kl. 18:57

Cryptomyces maximus, utanför Vilhelmina.
Det finns många glädjeämnen, men det är ju en speciell känsla att vara ensam om den på Artportalen ;-)

Fråga mig inte vilken videart den växte på, det finns så många hybrider i dom där snåren..

Cryptomyces maximus

0

Videskorpa

klas jaederfeldt

31 jan 2010 kl. 19:30

rätt så ku lmed ett 3 fynd av Oligoporus mappus

0

så vackra

"JAS" Helsingborg

31 jan 2010 kl. 19:59

Både Karls brosking och Irenes videskorpa gillar jag så vackra. Irene det fanns inte mycket att se på nätet heller inte i bildväg i alla fall. Kan du berätta något om den? Det kan ju vara intressant att kolla lite efter den när man ändå är i snåren och snokar men då kan det ju vara bra att veta om det är lönt att spana efter den här nere.

0

Videskorpa ?

Frida T

31 jan 2010 kl. 20:19

Den har jag aldrig hört talas om. Men
vilken vacker färg den hade. :) Vad är det för slags svamp?

0

Videskorpa ?

svampstaff

31 jan 2010 kl. 21:03

Då får man kika efter skorpor i snåren oxå då.

0

Videskorpa

Irene A

31 jan 2010 kl. 21:07

är en art som jag har spanat efter sen Henrik Lantz efterlyste den i den här artikeln:
http://www.svampar.se/bildarkiv/SMF_2007_3_Endofyter_Lantz_std.pdf

Tyvärr tror jag inte att materialet var tillräckligt moget, och jag har inte lyckats hitta fler (än).

0

Videskorpa

"JAS" Helsingborg

31 jan 2010 kl. 23:26

Tack för den Irene. Nu blir det som svampstaff skriver, en diet på skorpor och vatten i videsnåren:)

0

Videskorpa

svampstaff

1 feb 2010 kl. 05:30

Finns mkt. som etsar sig fast i minnet, även om det inte är så sällsynt,och om ett par tre månader är vinter passé.

0

Videskorpa

Lena M

1 feb 2010 kl. 07:45

Och jag blev så glad att hitta lacktickan, såg den för 7 - 8 år sedan på en svamputställning men kunde inte drömma om att hitta den här i skogen.

Lackticka

0

Lackticka

Tanja i Gagnef

1 feb 2010 kl. 18:09

Ja just ja, jag hittade min första lackticka någonsin också 2009. Blank och fin :-)

Lackticka

0

sprödskivling och tuvskivling

Bo E

2 feb 2010 kl. 12:39

Två debutanter i mitt kök.
Vit sprödskivling var en ok svamp att gräddstuva tycker jag.
Vit tuvskivling löikaledes gräddstuvad smakade spenataktigt, inte oäven, men den lär ju vara lite osäker som matsvamp, enligt forskningen.
Inget jag plockade mycket av, fast när den går till finns det gott om den här.
Dessa två var nya för mig som matsvamp, sprödskivlingen även en helt ny art som jag tidigare inte känt till.

0

Klyvblad och dofttaggsvamp

gunhild i Kåddis

6 feb 2010 kl. 09:43

Jag hittade också två nya fast inte på hemmaplan. Klyvbladet hittade jag på kanarieöarna och dofttaggsvampen i skogen utanför Trondheim. Kul med två nya i alla fall.

Klyvblad dofttaggsvamp

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone