0 564 visningar

25 svar

Vad gör ni i kylan?

E#lisabeth Jansson

3 jan 2010 kl. 19:15

Skulle vara roligt att få höra vad ni sysslar med om dagarna när det gäller naturen,och hur mycket snö ni har, och kallt!

Här i Södra Råda vid Skagern är är det cirka 20 cm och kallt mellan -20 grader igår och 7 grader idag.
Det känns som jag är isolerad,snön bekommer mig inte men kylan!
Djuren kommer närmre stugknuten.
Jag matar fåglarna varje dag med solrosfrön och havre,igår kom det en råget och åt av det som ramlat ner,hararna spinger över tomten och älgarna var framme igår,ko med två kalvar,jag har lagt ut äpplen av höstens skörd som de mumsade på!
En vildkatt har sökt sig hit och den får ljummen mjölk-grädde varje dag och annan mat,problemet är att maten fryser snabbt!

Skriv nu och berätta om er natur i närområdet!

Vinter Södra Råda

0

svampstaff

3 jan 2010 kl. 19:36

Hej du!
Jaa vad gör man?
Jo jobbar natt för det mesta.
Här är oxå 20cm snö, och ca.7-8 minus.
Man studerar tänkbara biotoper nu till snösmältningen kommer, först blir det bombmurklor, rökpip, skålar mm, tänkte försöka mig på igelkottsskål i år, som defenetivt är en DD svamp.
Tyvärr är mitt teleobj. sålt, såg årets första kungsörn igår och en finer älg, men men…

0

Lena M

3 jan 2010 kl. 19:44

Ja vad gör man i väntan på våren !
Matar fåglar som sagt, är inne på 6:te säcken förutom alla talgbollar, nötter. Jag har även en utekatt som kommer och vill ha mat varje kväll och så sprang tre rådjur över vägen på em. så nu har jag lagt ut mat till dem.
I morse visade termometern på -14,5 grad och snödjupet är ca 3 dm.
Men så slog mig en tanke, det är ju inte många veckor sedan man kunde hitta svamp, rödgula plockade jag 2 dec :)så jag får väl försöka rusta mig med lite tålamod.

0

gunhild i Kåddis

3 jan 2010 kl. 23:41

Det har varit mkt snöskottning och i dag har vi kört upp ett skidspår. Hoppas skoterspåren snart är åk och gångbara det behövs lite töväder för att snön ska sjunka ihop lite nu får man hålla sig efter vägarna vilket inte är så lustigt. Lyssna på talböcker är ingen dum sysselsättning heller när man inte kan vara ute. Jag håller också på att sortera årets svampbilder och lägga dem på en extern hårddisk det har blivit några sen jag skaffade digitalkamera för 10 år sen.

0

siv n.

4 jan 2010 kl. 08:56

Hej Elisabeth och alla andra. Ja kylan har slagit till men bara -7 i Sundsvallstrakten idag.  Som tur är finns ett litet lager med torkad färgsvamp, så det får bli färgning.
Skickar bilder ftån färgkursen 2009
det bli en ny kurs i feb. något att se fram emot

svampfärgat garn

0

gunhild i Kåddis

4 jan 2010 kl. 09:19

Färgkurs var? Berätta mera vi är så nyfikna. Vilka fina färger! Vilka svampar har gett den fina gröna färgen?

0

siv n.

4 jan 2010 kl. 09:41

Hej gunhild i Kådis! Svampfärgarkursen är i Sundsvall den 6-7 februari (ljustadalens skola)i svampfärgarsällskapets regi. Det gröna kan vara tallgråticka och dropptaggsvamp.Det rosa och orange är rödskivig spindling och det lila lysticka.
siv n

0

Madde Småland

4 jan 2010 kl. 13:57

Hej allihop:)
Här har vi de sista veckorna haft mellan -10 och -17 grader. Snödjupet ligger på ca 20 cm. När vintern står utanför dörren då går jag i ide. Det är mysigt att krypa ihop under en varm filt med en bra film eller bok. Morgonen gav mig iaf hopp om behagligare temperatur för det låg på -4 när jag steg upp och nu ligger det på -2,5.

Roligt att läsa att det är så många som tänker på våra vilda djur nu i kylan. Här verkar det som att rådjurstammen har minskat drastiskt de sista åren för det finns inte mkt spår i de närmsta skogarna och maten ligger nästan helt orörd.

Ett litet tips till er som får besök av vilda/förvildade katter. Var försiktig med att ge katterna mjölk då de flesta katter inte tål det utan blir dåliga i magen vilket gör att mjölken tyvärr gör mer skada än nytta. Rester från vår egen mat är bättre så länge det inte är för mkt salt och andra kryddor. Det går även att köpa billigt torrfoder till katter om man inte vill lägga ut för mkt pengar på en herrelös katt. Chansen är också stor att ni nu har fått en ny livskamrat som bestämt sig för att stanna:)

Såg idag att vinterskivlingen har överlevt och lyser vacker under snön så än finns det fynd att hitta i skogen:)

0

Lilla My, liiite olycklig just nu

4 jan 2010 kl. 14:13

...skratta inte nu, men jag sitter på jobbet och kniper, bokstavligt talat med benen i kors.

Vattenledningen till vårt kontorshotell har frusit, så förutom att vi inte kan vattna blommorna eller brygga kaffe, har ingen kunnat använda toaletten på jobbet. På grannföretaget har sex personer kissat i samma toa hela dagen, och jag jagar fortfarande någon hos hyresvärden som ska kunna förse oss arma själar men en bajamaja, för det lär ju ta några dagar att få rätsida på problemet.

0

Elisabeth Jansson

4 jan 2010 kl. 15:36

Rolig läsning att höra vad ni sysslar med och lilla my det var bedrövligt vad kylan ställer till med!
Madde är det bättre att ge katten fil? Det är ju så kallt så den behöver ju vätska,jag ger den även rester från hushållet.

0

Vad gör ni i kylan?

Birgitta D

4 jan 2010 kl. 17:47

väntar på vår.

0

Madde Småland

4 jan 2010 kl. 18:08

Hej Elisabeth.
Det bästa för en katt är vanligt vatten men då den nu blivit van vid att få ngt som är lite godare så är det bättre att blanda i vatten i mjölken.
Hur länge har du gett katten mjölk? Om en katt inte tål mjölk så syns det ganska fort på den genom att den går ner i vikt och får sämre päls.(De blir lösa i magen) Ifall du matat den i mer än 1 vecka och du inte ser ngn försämring då är det lugnt, då kan du fortsätta ge den mjölk och grädde som vanligt.
När det gäller fil så är det samma där, det är inte alla katter som tål det heller.

Lycka till:)

0

Egon

4 jan 2010 kl. 18:20

Hej, jag sitter och tittar på gamla bilder, från 10år tillbaka,som ej är artbestämda och som jag vill ha hjälp med.

0

Alf Pallin

4 jan 2010 kl. 21:46

Har det bara varmt och skönt i mitt lilla hus, där vedspisen och kakelugnen äter upp min ved.

0

Lena M

5 jan 2010 kl. 09:49

siv n

Vilka vackra garner !!!

0

Kjell :)

5 jan 2010 kl. 14:13

Jag prova gamla viner typ Fondillón idag. Tyvárr har inte Systembolaget dessa fantastika viner frân Alicante :(
Fick tag i en hel del Franska och Spanska svampböcker vid sista resan…

0

Tanja i Gagnef

5 jan 2010 kl. 17:59

Tack för tipset Kejll! ;-) Jag ska förmodligen till Barcelona/Tarragona ett par dagar snart, då ska jag passa på att titta om jag hittar nåt sådant vin.

0

Tina Nordberg

5 jan 2010 kl. 22:33

Jag edar o eldar o…...
Sliter ylletröjjor och raggsockor.
Har varit på en Ålandskryssning kom hem för ett par timmar sedan.
Det gungade så vi satt snällt o stilla och höll i oss i stolarna.
orkestern och bartendern bommade igen kl 23.00.

0

"JAS" Helsingborg

5 jan 2010 kl. 23:32

Nja kyla och kyla vet jag inte men -1g i alla fall och snön faller, så det blir väl knepigt att fara runt med släpkärran i morgon när jag skall packa ihop Luftkuddeland för denna gången. Just nu sitter jag och gör en massa skyltar och annonser inför sportlovet men raggisarna är på, lite kallt på golvet. Vi får väll se hur det blir om några dagar när de lovar riktigt kallt.

0

Kerstin, Lindome

6 jan 2010 kl. 20:21

-15 grader…..inte särskilt imponerande för denna tråd, men ruskigt kallt för att vara i Göteborgsområdet.
“Massor” av snö inatt och skottningen gick inte att undvika.
Bästa sättet att stå ut i kylan är att baka.
Här kommer recept och bild. Skär i tunna skivor och avnjut med god ost.         

JULBRÖD
2 tsk bikarbonat
2 dl havregryn (gärna fiber)
5 dl vetemjöl
1 dl linfrö,gärna krossat
1 dl russin
1/2 dl torkade aprikoser eller fikon, skurna eller klippta i mindre bitar.
1 dl hasselnötter,hela
1 tsk salt
4 dl mild yoghurt eller filmjölk
1/2 dl honung
1/2 dl lingonsylt
Blanda de torra ingredienserna. Rör i honung, yoghurt och lingonsylt.
Häll i mjölad form. avlång sockerkaksform eller annat,
Grädda i nedre delen av ugnen. 180-200 grader minst 1timma.

0

Robban O-hamn

10 jan 2010 kl. 09:11

NU är det ingen kyla längre, minus 0,5 nu på morgonen.

0

Boman

10 jan 2010 kl. 10:05

Rena våren idag, bara 7.5 minus, 17 + inne så kupevärmaren får jobba innan jag ställer mig i duschen. Matar fåglarna, jobbar, syr, rastar lånehund. Njuter av snön men längtar ut i skogen, dit vovven inte vill nu.

Em kl 1345 den 9 januari

0

Tina Nordberg

10 jan 2010 kl. 10:44

Vi har just nu -14gr. Gubben o jag ska åka till en granne o se om vi kan hjälpa henne med ett fruset avlopp.
En promenad bör vi hinna med innan solen går ner.

0

gunhild i Kåddis

10 jan 2010 kl. 12:13

Sånt här kan man syssla med också och sen fortsätta att tova sig en skön dyna eller ett par tofflor mot vinterkylan.

0

gunhild i Kåddis

10 jan 2010 kl. 12:15

Fler bilder från kardningen

0

birgitta D

11 jan 2010 kl. 09:39

Jag vill också karda!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone