0 468 visningar

11 svar

Träna latin

Elisabeth Jansson

3 jan 2010 kl. 23:22

Hej!
Ska vi köra en omgång med bilder och lägga ut dem med namnet på latin.
Om man inte har egna bilder får man hämta på nätet.
Vi kör från A-Ö och jag börjar med A.
Nästa som skriver ska ta en svamp på B det gör inget om inte familjens namn börjar på B eller själva svampen börjar på B.
Exempel Boletus edulis istället kan jag skriva: bisporigerum som tillhör familjen Entoloma.

Man väljer alltså själv.
Sedan så ska vi nog skriva med det svenska namnet för att man ska lära sig nya namn.
Jag tror att jag skriver det under bilden!
Finns det andra förslag som är bättre pedagogiska så gör vi på annat vis!

Då börjar jag med A

Röd flugsvamp

0

Elisabeth Jansson

3 jan 2010 kl. 23:27

Det skulle givetvis stå med: Amanita muscaria

Kanske är det bättre att skriva det svenska först och det latinska under bilden då kan man testa sina egna kunskaper om man kan svampnamnet på latin!

Tyck Till!!!!!

0

svampstaff

3 jan 2010 kl. 23:49

Jättekamskivling.

0

svampstaff

4 jan 2010 kl. 01:26

Ursäkta! B var det ju.
Rotsopp.

0

Kerstin, Lindome

4 jan 2010 kl. 18:25

Cantharellus cibarius
Eftersom jag är ny på detta forum och inte alls har samma erfarenhet av alla svampar, tar jag chansen att vara med på den allra vanligaste svampen.

0

Tomas K

7 jan 2010 kl. 21:22

Eventuellt Deconica coprophila (dyngslätskivling)

0

G= Gomphus Clavatus

Elisabeth Jansson

8 jan 2010 kl. 00:35

Violgubbe

Gomphus Clavatus

0

Träna latin

Lena M

8 jan 2010 kl. 07:52

H= Hygrocybe persistens
SPETSVAXING

spetsvaxing

0

Hydnellum suaveolens

gunhild i Kåddis

8 jan 2010 kl. 07:53

Dofttaggsvamp

0

Hypocreopsis lichenoides

gunhild i Kåddis

8 jan 2010 kl. 08:11

Det svenska namnet på denna trädkramare vet väl alla vid det här laget.
Hapalopilus rutilans vill jag också visa. Den är aktuell i år när det internationella färgarsymposiet hålls i Sverige i höst.

0

Hypocreopsis lichenoides

Tina Nordberg

8 jan 2010 kl. 10:05

I= Incybe geophylla var. lilácina
Violett sidentråding.

0

Jordstjärna

"JAS" Helsingborg

10 jan 2010 kl. 18:23

Någon med latinskt namn som börjar på J var inte så lätt, så det får bli Jordstjärna då men det finns det ju flera arter av men som sagt det får bli det i alla fall, i gengäld så blir det 3 arter:)

1. Geastrum schmidelii 2 Geastrum minimum. 3 Geastrum elegans

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone