Nybörjarfråga….Har varit ute och plockat smörsopp, tog enbart de minsta och allra finaste exemplaren och rensade bort den slemmiga hatthuden redan i skogen…
Men när jag kommer hem och suttit en stund med finrensningen, så känner jag hur det stinker… Luktar fränt, nästan svavel om svamparna och de har blivit mer gula och mjukare i köttet… Är det normalt? Nu vet jag inte om jag vågar ha dem kvar ju… Jag är nybörjare på svamp och hade kollat upp noggrannt att det verkligen var smörsopp och då jag verkligen inte gillar maskar, så var jag också väldigt noga med att enbart plocka fina exemplar…
Men kan jag ändå ha plockat något galet? Hittar ingen annan svamp som det kan vara… Kan de blivit dåliga i korgen?
Brukar dåliga exemplar av smörsopp lukta väldigt skarpt och illa, nästan svavelstickande?
Kommer nog att kasta svamparna, trots allt slit (suck) med att plocka och rensa, men det luktar inte som något jag borde stoppa i magen….
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.