Hej,
Tar tacksamt emot hjälp med vad detta är för ticka! Har funderat och letat i böcker och på nätet men får inte ihop det.
Den växte på liggande lövved (gråal), var utbredd över en mycket stor del av stammen, ca 0.5 cm tjock, medelstora porer (3-4/mm, kantiga till runda), helt resupinat och hade en vacker färg och på vissa ställen ljus kant, liknande ockragrynna i Ryman/Holmåsen.
Tänkte att det därför kanske kunde vara ockraporing, men det stämmer inte eftersom den hade klart större porer än vad ockraporing ska ha. Ockraporing ska väl dessutom vara en liten ticka?
En sista sak: hittade tickan i Örnsköldsvik så det är alltså en bit upp i landet. Men det kanske ändå kan vara en sydlig art eftersom jag inte har sett den förut?
Tar tacksamt emot bestämningshjälp. Alla förslag är välkomna! MVH
Hej David! En gammal bekant, eller hur?
Jag håller med Jan A om kuddticka! Man ser på bilden att det är en flerårig art, vilket ockraporing inte är.
Ryvarden skriver om porytan att den är “yellowish- to grayish-brown”, så du har nog bara hittat ett ovanligt vackert gulaktigt exemplar.
Skogsfrun: Jodå vi är gamla bekantingar. Vad kul att du svarade! Hur bedömer du att det är en flerårig ticka? Jag kikade länge på den och trodde den var ettårig. Vet ju att du har grym koll på grejerna men jag är ändå lite skeptiskt till kuddticka. Såg kuddticka samma dag och porerna på den är mycket mindre (skickar med bild på den). Det vore väl konstigt om både porer och färg var annorlunda än vanlig kuddticka? Ljusa kanten är ju också svår att skoja bort. Har du vägarna förbi övik om någon vecka skulle jag gärna visa tickan för dig. Finns mycket annat skoj att se i den skogen också!
Irene: Jo jag håller med om ljusa kanten. Den var så tydlig att det måste vara en karaktär att basera artbestämning på. Men ockraporing stämmer ju inte riktigt heller. För utbredd och för stora porer? Eller kan ockraporing vara så där utbredd?
Klas: Din skärm luras säkert inte. Det var den snyggaste tickan jag någonsin sett. Den lös som en apelsin i vårsolen och jag såg den på mer än 50 m håll.
Vore tacksam om ni klurade vidare. Det var en så snygg ticka att jag skulle gräma ihjäl mig om den förblev obestämd.
Har tagit en bit av den så vill någon kolla mikrokaraktärer så kan jag skicka en bit.
MVH David
Irene: Nu börjar vi kanske närma oss! Du har kanske rätt i att det är en asp den växer på. Hittade den här länken med bild på veckticka:
Samma ljusa kant. Liknande vacker färg. Porstorleken verkar stämma någorlunda med litteraturuppgifter.
Snyggt! Har du rätt blir jag riktigt impad.
Vad säger ni andra?
Det är väldigt jobbigt att ha en annan åsikt än Irene. Det är sällan jag framhärdar, för hon har nästan alltid rätt. Förslaget veckticka var så bra att jag utan vidare köper det och önskar att jag hade kommit på det själv.
Jag tyckte svampen såg flerårig ut eftersom det var ett “trappstegsformat” mönster på bilden. Men det kan ju helt enkelt ha varit nedlöpande porer. Även vecktickan är dock flerårig.
Var hittade du den?
Då spikar jag den som veckticka. Kul!
Tack för alla förslag och såklart en särskild guldstjärna till Irene. Snyggt. Som tack för hjälpen sätter jag in 100 kr på postgironumret jag såg i någon tidigare sträng. Ett sånt här forum är ju perfekt om man har bryderier!
Skogsfrun: Jag hittade den på herrgårdsudden i Köpmanholmen. Det är ett 10-15 ha stort lövområde vid gamla herrgården. Ett par ha vid herrgården är klassat som nyckelbiotop. Som du vet så är det ju minst sagt sparsamt med fina lövskogar runt övik så jag hade under året tänkt att försöka inventera herrgårdsudden. Mest som ett litet projekt men hittar man tillräckligt skoj arter kanske man kan få till något slags skydd av området. Gulsippa växer där på våren och det är vad jag vet enda stället i Ångermanland. Nu även veckticka med hotkategori NT. Bra början iaf!
Varför är inte din namnlösa ticka en rostticka (phellinus ferruginosus)?
Bra färg för den, utbredd, lite knölig, ser ut att vara lämplig porstorlek, rostbrun kant.
Tycker det stämmer bra på den. Var den uppe till diskussion tidigare? Isåfall, varför är det inte en sån?
ja det är den ursprungliga bilden som jag inte tycker ser ut som Veckticka, Jag skulle gärna ha tittat på den inuti,men tyvärr så är alla mina svamgrejor nerpackade i den nya bostaden i Vingåker,
men Skogsfrun och Irene, ni har ju bägge mikroskop och han skriver att det finns en bit att titta på
Klas: Nej det är inte samma ticka på båda bilderna. Bild nr 2 är som sagt kuddticka.
Jag tror också på veckticka. Tickan hade antydan till valkar eller “veck”, vilket man också kan se på bilden jag skickade. De bilderna Klas skickade visar ju tydligare veck men kan det inte vara äldre vecktickor som visar så tydliga veck? Den är ju tydligen flerårig och det exemplar jag hittade kanske bara är ett ungt ex?
Frida: Jo nog borde jag kunna kolla vad det är för träd. Det är massvis med gråal i den skogen så bestämningen gick nog därför lite hastigt. Men nu ska jag resa bort en vecka så jag får återkomma med det.
Som sagt är någon intresserad så visar jag gärna upp tickan, alternativt skickar en del av den med post.
MVH David
Bra Skogsfrun, att du vill kika på den! Mikroskopering av tickor är inte min favoritsyssla. Det ska bli spännande att se vad du kommer fram till.
Det är svårt att urskilja tickans struktur på bilden, så jag är inte alls säker på vad det är. Kan tänka mig ytterligare ett alternativ: hartsporing, Ceriporiopsis resinascens (verkar den inte lite väl tunn för att vara veckticka?) - och jag tror att trädet kan vara sälg också.
...ingen av oss!
Det tog ett tag innan jag fick Davids ticka, och ännu längre innan jag fick tid att titta på den. Men nu sitter jag här, och det är bara att konstatera att artbestämning via fotografi är vanskligt. Det är nog svårt när man har tickan på skrivbordet och tillgång till mikroskop.
Vad var det då?
Inte veckticka i alla fall. Sporerna är ellipsoida-runda, tjockväggiga, ungefär 5x4 my. Stämmer ej med veckticka.
Däremot stämmer det bra med barkticka och kanske även poppelticka. Dessa skiljs lätt från varandra genom att barktickan har enkla septa och poppeltickan söljor. Barktickan har också cystider av två slag, medan poppeltickan saknar allt sådant.
Jag letar och letar bland hyferna, men hittar inga säkra enkla septa. Å andra sidan hittar jag inga söljor heller, vilket brukar vara lätt att hitta på poppelticka.
Många hyfer är också tjockväggiga, vilket stämmer med barkticka men inte poppelticka.
Inga inkrusterade cystider hittar jag heller, men dock andra blåsformiga cystider. Stämmer återigen med barkticka men inte poppelticka.
Slutsatsen måste bli - barkticka. Kanske skulle jag kunna hitta ytterligare några karaktärer om jag höll på ett tag till. Men eftersom jag redan nu kan utesluta veckticka så slutar jag här.
Stort tack för att du hjälpte till! Utseende och växtsätt stämmer ju perfekt med tex den här bilden på barkticka:
http://farm4.static.flickr.com/3443/3347584078_f915d571f4.jpg?v=0
Men färgen på den jag hittade var ju otroligt mycket grannare! Min ticka växte på gråal (kollade noga vid ett efterföljande besök) så det kanske var därför den var så orangefärgad? Hittade en till fruktkropp på rotvältan till trädet och den fruktkroppen var blekare. Kanske beror färgen också på ljustillgång?
Hursomhelst så får jag nöja mig med att ha hittat en ovanligt snygg barkticka. Gott så. Dessutom lärde man sig ju en massa på kuppen. Tackar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.