0 983 visningar

11 svar

Utanför ämnet - fågelfråga

Tanja i Gagnef

11 jan 2010 kl. 17:56

Det verkar finnas många fågelkunniga människor här så jag hoppas nån kan svara! :-)
Jag har under ett par dagar sett väldigt stora flockar av fåglar i “traststorlek” häromkring. De har flugit från träd till träd. Det är inte sidensvansar (dem har vi också) utan de såg mer ut som björktrastar men jag har inte sett såna på vintern och aldrig i flockar med 100-tals fåglar. Jag kom inte tillräckligt nära för att se detaljer och hade inte kameran med. Kan tilläggas att det de senaste veckorna har varit mellan 20-29 grader kallt här och vi har mest bara de vanliga vinterfåglarna. Är det någon som har en aning om vad för fåglar som kan uppträda så här? Jag bor fö i mellersta Dalarna.

0

Tina Nordberg

11 jan 2010 kl. 18:15

Det låter som björktrast. De har nyligen varit här i 100-tal. Flygit omkring som du beskriver.

0

Tanja i Gagnef

11 jan 2010 kl. 18:29

Jaha - jag tyckte de såg ut som såna. Vad konstigt att de stannat kvar i de här trakterna i kylan! De brukar försvinna härifrån redanpå hösten. Tack för svaret!

0

Totte Gbg

11 jan 2010 kl. 21:31

Det kanske är gott om trastar överlag i landet. I Gbg verkar det vara gott om rödvingetrast tex.
http://www.kustobsar.se/forum/forum.asp?postid=1362

http://www.kustobsar.se/

0

Tanja i Gagnef

11 jan 2010 kl. 21:38

Tack Totte! Jag gick in på artportalen och kollade lite och såg en intressant observation: “Björktrast   800 ex Marnästjärn, Ludvika”. Ludvika ligger ca 5 mil söderut härifrån, så det verkar som att det verkligen var björktrastar jag såg. Intressant!

0

mats insjön

12 jan 2010 kl. 07:58

Det är mycket Björktrast här i Insjön.Det är mycket mat kvar (rönnbär) sålänge maten fins kvar stannar dom.

0

Jan A, Uppsala

12 jan 2010 kl. 08:45

Det är gott om ffa björktrast, rödvingetrast och stare ”härochdär” i vårt land. Upplandsornitologer tror att det rör sig om fåglar som invaderar österifrån och att det inte handlar om att våra egna stannat kvar. I en artikel i UNT idag uppges att c 800 björktrastar och 70 starar finns vid Forsmark. Bristen på sidensvansar påtalas också.

En säkerligen östlig gäst, taigatrast, har i vinter setts i bl.a. Sundbyberg, Jönköping och Grebbestad.  TV-inslag finns här: http://svtplay.se/popup/minispelare/v/1833414 och bild bl.a. här: http://www.flickr.com/photos/ulfgotthardsson/4235138742/
(Nu är det dock inte SÅ unikt med taigatrastbesök…)
Och på vår egen fågelmatning har vi sett en ännu inte helt säkert artbestämd och inte ens fotograferad fågel…

0

Bo E

12 jan 2010 kl. 12:25

Jodå, massor av björktrastar i Örebro.
Där det finns rönnbär kommer de i stora flockar och äter väl så länge det finns mat kvar.
Alldeles utanför mitt köksfönster var det dagligen ett hundratal björktrastar som kalasade på rönnbär minst ett par veckor nu under köldperioden.
En annan trevlig flockfågel som håller till i alar och käkar frön är den lilla grönsiskan. Den är betydligt ovanligare i tätortsmiljö än björktrast men drar runt nu i kölden och letar upp terräng med al.
Nui börjar kylan vika här i alla fall. Idag bara -4 i centrala Örebro.

0

Tina Nordberg

12 jan 2010 kl. 15:21

Det har ju verkligen varit gott om rönnbär, och är fortfarande.

0

Elisabeth Jansson

13 jan 2010 kl. 00:28

Hos mig kom det en flock på 50-talet björktrastar och de kalasade på bären i oxeln,även sidensvansar,fanns det med,men de stannade bara i ett par dagar,rönnbär finns fortfarande kvar,vilket jag inte förstår och så har det kommit koltrastar som inte varit här senare i höst.
Var har de kommit ifrån,koltrastarna,när de inte stannade i höstas?

0

Tina Nordberg

13 jan 2010 kl. 09:16

Koltrastarna kommer fråm mig, för här är de inte. Saknar dem.

0

Gula

13 jan 2010 kl. 10:23

Jättefina bilder Tina!!!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone