Var idag med dottern på ridskolan. I hagen nära gatan massor av championer, men de plockar jag ju inte gärna soo nåra vägen. Blev lycklig, när jag hittade många vita svampar i högen med ridhallens “avfallmojs”.
De var helt vita, flockig på hatten, upp till 15 cm hattstorlek, tunn fot, kändes nästan ihålig, växte 4-5 ur samma “hål”, helt vita skivor, mycket skör konsistens, nästan som en skör kremla.
Om det är en mycket giftig svamp tänker jag ringa till ridskolan och varna.
Tyvärr tycker jag inte att det stämmer med vare vit sprödskivling eller vit slidskivling. Skivorna är helt vita också på äldre exemplar. Men hur gamla de är, vet jag faktiskt inte. Jag tycker att det ser fortfarande mest ut som vit flugsvamp eller möjligen vit fjällskivling. Det kan ju vara so att substratet är väldigt näringsrik och svampen växer sig större än vanligt. I alla fall tar jag med kameran nästa fredag och hoppas att det finns någon exemplar kvar.
Tack så mycket, Hans, Klas och också Bo.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.