0 729 visningar

28 svar

Lycklig

Geraldine, Vällingby

12 jan 2010 kl. 12:22

Har bokat en liten valp idag. En Lagotto Romagnolo. Är det någon som har erfarenhet av denna ras?
Det känns så spännande.
Det är en italiensk tryffelhund. Jag tror att det kommer bli en bra kompis som kommer att få hänga med mej på alla mina svampturer.

0

Bo E

12 jan 2010 kl. 12:27

Ha ha då måste den passa dig bra! Hoppas den hjälper dig att snoka upp rara tryfflar!
Trevligare att ha hemma än ett tryffelsvin kan man tänka(?!!)

0

Birgitta D

12 jan 2010 kl. 13:11

Synd du inte plockar din svamp i Vällingby. Då hade man kanske kunnat hänga med ut på tryffeljakt.

0

:)))

12 jan 2010 kl. 13:41

Rasen Lagotto Romagnolo är en italienskt vattenhund som fiskarna använde men den kan tränas till att leta tryffel och även andra svamparter.

0

Lasse

12 jan 2010 kl. 13:49

Lär nog vara synnerligen ont om ätbara tryfflar kring Vällingby, så en tryffelhund i dessa trakter är knappast av intresse.

0

Geraldine, Vällingby

12 jan 2010 kl. 14:05

Jag tror att det blir en bra svamphund fast det inte finns några tryffelsvampar här i trakterna. Vi har länge kollat runt efter olika raser och vi tror att en lagotto kommer passa oss utmärkt eftersom man kan ha den lös i skogen utan att den drar iväg om den får vittring efter vilt.

0

Jan A, Uppsala

12 jan 2010 kl. 14:38

Det är inte alls så långt från Vällingby till närmaste stjärnhovstryffel!
Och hundarna är trevliga. Här en bild från tryffelsökstävlingen på Forum Fungorum -07. Prisutdelning. Hunden i mitten är en welsh. Jag var tidtagare…

0

Lasse

12 jan 2010 kl. 15:04

Vad som är långt eller ej torde vara en bedömningsfråga. Men som jag skrev tror jag att det blir synnerligen svårt att hitta stjärnhovstryffel kring Vällingby. Menar med detta en radie på cirka 2 mil från Vällingby.

0

Tina Nordberg

12 jan 2010 kl. 15:19

Vad spännande, det blir nog en alldeles utmärkt ras till dig.
Energi,livlighet och en kamplust som gör att den inte ger upp en uppgift i första taget, även om det är motigt.
Lycka till!
Och välkomna till svampdagen i Kolarbyn i september.

0

Sofia Gävle

12 jan 2010 kl. 15:29

Jan A: Jag ser att du skriver om det där Forum Fungorum i Uppsala. Vad hänt kring det egentligen??

När man läser på deras hemsida så har inte någonting uppdaterats på den på snart 2,5 år. Har det hela gått i graven, eller?

0

Gula

12 jan 2010 kl. 16:11

Bra val Geraldine!! Väldigt trevlig hund!
Här en bild på min nya grannes charmtroll! Maken till energi får man leta efter! :-))

0

Helena A

12 jan 2010 kl. 16:51

Helt underbara hundar.
Självklart kommer du att kunna lära den att leta svamp!
Vet flera lagotto som gör det

0

svampstaff

12 jan 2010 kl. 18:23

Hur kan någon veta att det inte finns tryffel runt vällingby?
Lagotto är en mkt.fin hund, se bara till att den får smak på tryffel direkt efter födseln:)

0

klas jaederfeldt

13 jan 2010 kl. 16:57

visst finns det underjoriska svampar (sk.tryfflar) sådana finns överallt,gäller bara att hitta dem

0

klas jaederfeldt

13 jan 2010 kl. 16:59

sedan är det så att de flesta underjordiska svamparna är ätbara, en del kanske i vår smak inte smakar så gott, men eftersom dessa typer av svamp sprids via ett däggdjurs tarmar, så har svampen inte råd att vara giftig. om bäraren dör så blir det ingen spridning

0

Giftigt?

Irene A

13 jan 2010 kl. 17:13

Jag tror inte att några svampar har utvecklats specifikt till att inte vara giftiga för människor. Dessutom - ifall bäraren dör, så blir den bra gödning + att den lockar andra djur som hjälper till med spridning.

0

Gula

Geraldine, Vällingby

13 jan 2010 kl. 17:51

Åh Gula, vilket litet charmtroll. Den vi bokat kommer förmodligen att bli fläckig.

Tack Jan för info, vilka fina hundar.

Om vi hittar något ntressant kommer jag meddela om detta här;).

“den som söker, han finner”

0

tryfflar

Bo E

14 jan 2010 kl. 13:00

Även om de inte är giftiga så har de tryfflar jag hittat varit rätt så oaptitliga till färg, konsistens och luktar typ bränt gummi (vilket inte iofs betyder nåt då vissa säger så om godsaker som blåmusseron!)

Jag tror de var av släktet rottryfflar och är kanske inte jämförbara med de mer underjordiska som hundar och svin kan böka fram?????

0

Bo e

klas jaederfeldt

14 jan 2010 kl. 14:08

rottryfflar är överjordiska svampar .

0

Geraldine, Vällingby

22 jan 2010 kl. 17:29

Nu har vaplarna kommit. De föddes natten till tisdagen den 19. Det blev 4 hanar och 3 tikar. Mamman mår prima. 8 veckor kvar till leverans. Så spännande, :)

0

Enelie, Linköping

23 jan 2010 kl. 14:42

Ni kommer säkert att ha jättetrevligt ihop.
Spänningen stiger. Berätta gärna när du har fått träffa dem allihop och vem som blir just din skogskompis.

0

Geraldine, Vällingby

19 feb 2010 kl. 00:03

Ikväll var vi på första besöket hos uppfödaren och fick träffa 7 underbara valpar. Vi har fått välja valp och han får komma hem till oss v 11.
Då ska jag börja med att låta honom lukta på svamp, tur att man har massor av torkat.
Ska få “svampletartips” av Helena A och hennes svamphund Sigge när det börjar bli svamptider igen. Det känns fjärran långt bort nu med all snö vi har :)

0

anithau

19 feb 2010 kl. 08:03

Vilken ljuvlig bild.

0

Grethe F

19 feb 2010 kl. 09:29

Så söt den är

0

Gula

19 feb 2010 kl. 15:56

Oj vilken sötnos!! Den blir nog ett trevligt sällskap i skogen! :-))

0

Geraldine, Vällingby

19 mar 2010 kl. 00:02

Nu har vi fått hem hundvalpen. Han har redan fått lukta på svart trumpet och trattkantareller. Han slickar och tuggar i sig av svampen. Han verkar föredra svart trumpet:)

0

anithau

19 mar 2010 kl. 06:46

GRATTIS!

Det måste vara kärlek vid första ögonkastet.
Så underbar. Låt oss få följa med i utvecklingen till svamphund samt att få se mer bilder.

0

Jan A, Uppsala

19 mar 2010 kl. 07:28

Måste gratulera dig till en söt hund - med god smak. Vi är helt överens! Du får prova om den gillar gul trumpet också...

0

Tina Nordberg

19 mar 2010 kl. 09:47

Vill ha!
Svart trumpetsvamp, jo jag tackar jag. En tvärhand hög o redan kräsen. Ska den inte vänja sig med sämre sorter först ;)
Men vilken go valp.
Jag önskar er all lycka och många härliga o busiga år tillsammans.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone