Har bokat en liten valp idag. En Lagotto Romagnolo. Är det någon som har erfarenhet av denna ras?
Det känns så spännande.
Det är en italiensk tryffelhund. Jag tror att det kommer bli en bra kompis som kommer att få hänga med mej på alla mina svampturer.
Jag tror att det blir en bra svamphund fast det inte finns några tryffelsvampar här i trakterna. Vi har länge kollat runt efter olika raser och vi tror att en lagotto kommer passa oss utmärkt eftersom man kan ha den lös i skogen utan att den drar iväg om den får vittring efter vilt.
sedan är det så att de flesta underjordiska svamparna är ätbara, en del kanske i vår smak inte smakar så gott, men eftersom dessa typer av svamp sprids via ett däggdjurs tarmar, så har svampen inte råd att vara giftig. om bäraren dör så blir det ingen spridning
Även om de inte är giftiga så har de tryfflar jag hittat varit rätt så oaptitliga till färg, konsistens och luktar typ bränt gummi (vilket inte iofs betyder nåt då vissa säger så om godsaker som blåmusseron!)
Jag tror de var av släktet rottryfflar och är kanske inte jämförbara med de mer underjordiska som hundar och svin kan böka fram?????
Ikväll var vi på första besöket hos uppfödaren och fick träffa 7 underbara valpar. Vi har fått välja valp och han får komma hem till oss v 11.
Då ska jag börja med att låta honom lukta på svamp, tur att man har massor av torkat.
Ska få “svampletartips” av Helena A och hennes svamphund Sigge när det börjar bli svamptider igen. Det känns fjärran långt bort nu med all snö vi har :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.