Tidigare har den publicerats i samband med Flora- och Faunavårdskonferensen i Uppsala. Jag gissar att det blir så den här gången också, d.v.s. den 28 april.
http://www.artdata.slu.se/flofa.asp
Hej!
Just hemkommen från en solsemester på Teneriffa, det kan jag rekommendera! Det var t.o.m. svampsäsong uppe i Esperanzaskogen (nordöstra sidan). En del arter känner man igen från Sverige (t ex sandkremla, Russula torulosa) men också många arter jag inte kände igen. Blev bara ett kort stopp där, men det verkar vara en god svampsäsong just nu.
Ang. rödlistan.. Irene har helt rätt. På Flora & Faunavårdskonferensen som går av stapeln den 28:e april i Uppsala presenteras den nya rödlistan i samband med en rad intressanta föreläsningar om natur och naturvård. Konferensen är öppen för alla och program kommer läggas upp i februari på http://www.artdata.slu.se/flofa.asp
Rödlistan 2010 är ännu inte helt fastslagen men det börjar närma sig. En hel del arter tillkommer och några trillar ur, men i stora drag är det ingen förändring när det gäller hotbilden. Det största hotet för såväl marklevande som vedlevande svampar är avverkningen av kontinuitetsskogar (skogar som aldrig tidigare har varit kalavverkade). Speciellt magra tallhedar med en lång skoglig kontinuitet har minskat kraftigt på 50 år, vilket är den bedömningsperiod som mykorrhizasvampar har. Och den pågående alm- och askskottsjukan medför att ytterligare några arter rödlistas jämfört med 2005.
Håll ut och fortsätt rapportera era fynd på Artportalen, det hjälper till att förbättra kunskapsläget när det gäller utbredningen av våra svampar. Bifoga gärna också bild på fyndet då det underlättar tolkningen av fyndet. Ta också gärna kollekt, torka och skicka till ett offentligt herbarium, speciellt om det rör sig om ovanliga och svårbestämda arter.
Önskar alla på SvampGuiden en God fortsättning på nya året!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.