0 750 visningar

26 svar

Brun eller saffransgul

Lena M

15 jan 2010 kl. 18:17

kamskivling, 2 bilder, jag kan inte avgöra ?
Och vad är det här,bild 3, jag kan inte se om den har taggar eller…..

Kamskivling

0

svampstaff

15 jan 2010 kl. 21:22

Första gissar jag på vanlig brun kamskivling, taggsvampen sista bilden är ju intressantare men utan svar tyvärr.

0

Irene A

15 jan 2010 kl. 21:36

Det ser ut som sotticka på tredje bilden.

0

svampstaff

15 jan 2010 kl. 21:46

Jo förvisso, synd man inte ser undersidan:(

0

Hans v E

15 jan 2010 kl. 23:12

Ingetdera. Det är orange kamskivling.
Och tvåan sotticka.

0

Lena M

16 jan 2010 kl. 08:33

Sotticka, tack för det och jag håller med svampstaff att bättre bild på undersidan inte hade varit fel, skall försöka bättra mig. :)
Orange kamskivling föreslår Hans och säger ingen emot döper jag den till det. Växte i hästhagen iaf. och d.i.v lövträd på växtplatsen.

0

hans-åke

16 jan 2010 kl. 13:01

det kan vara saffransgul kamskivling eller amanita flavescens

0

hans-åke och Lena M

Hans v E

16 jan 2010 kl. 15:02

Var får ni namnet saffransgul kamskivling ifrån? Det finns ingen svamp med det namnet och jag misstänker att ni menar samma som jag, nämligen orange kamskivling - Amanita crocea.

0

hans-åke och Lena M

"JAS" Helsingborg

16 jan 2010 kl. 16:20

Märkligt är det Hans men på flera saiter nämns det en “saffransgul kamskivling” med det latinska namnet Amanita crocea vilket är orange kamskivling om inte jag har fattat allt helt fel. Så varför detta snack om saffransgul?

0

hans-åke och Lena M

Irene A

16 jan 2010 kl. 16:24

Vi får faktiskt skylla på Bo Nylén som hittar på egna namn på svamparna i sina böcker..

0

hans-åke och Lena M

Lena M

16 jan 2010 kl. 16:29

Hans .

På sid 333 i “Bo Nylens Svampar i Norden och Europa” står det att läsa om “saffransgul kamskivling” :)
Ingen orange finns upptagen men det är kanske samma art ???

Hans-Åke.

Jag har en bild på en kamskivling som jag fått artbestämd till ” aminata flavescens ” och den är betydligt ljusare i färgen, vad är rätt tro ?

Här är en bild på vad jag tror är ” brun kamskivling “, rätta mig om jag har fel.

Brun kamskivling

0

hans-åke och Lena M

"JAS" Helsingborg

16 jan 2010 kl. 16:37

Det är ju ovanligt dumt, framför allt av en mykolog. Precis som om inte förvirringen är tillräcklig ändå!?

0

hans-åke och Lena M

hans-åke

16 jan 2010 kl. 16:58

hej jas vad jag förstår är saffransgulkamskivling och amanita crocea samma art orange kamskivling har jag inte hört förut

0

hans-åke och Lena M

h

16 jan 2010 kl. 17:37

hej irene,i rymans finns den med på sid 395.

0

hans-åke och Lena M

"JAS" Helsingborg

16 jan 2010 kl. 17:46

Oj,oj,oj! I Bonniers stora Svampbok från 1997, hittar man Orange kamskivling, med det latinska namnet amanita crocea.
I Nordstedts Stora Svampbok från 1982 hittar man Gul kamskivling med det latinska namnet amanita crocea.
I Ryman-Holmåsens Svampar en fälthandbok hittar man Saffranskamskivling med det latinska namnet amanita crocea. Som nämts innan så hittar man Saffransgul kamskivling i Nylens böcker med det latinska namnet amanita crocea!!!!  På nätet hittar man flera olika uppgifter och Hans v E. vidhåller orange!?
Så som jag har utryckt det i några tidigare trådar.
Vem i hela världen kan man lita på?

0

hans-åke och Lena M

Irene A

16 jan 2010 kl. 18:11

OK, Bo Nylén hade inte hittat på just det namnet själv (men han har utmärkt sig genom att inte följa rekommenderade svampnamn).

När Rymans “Svampar” skrevs, fanns fortfarande inga officiella namnlistor. De kom först när “Svenska svampnamn” publicerades 1987.
Nya svenska namn som har tillkommit sen dess, har man kunnat hitta i Ekologiska katalogen, och nu förmodar jag att det är uppgifterna i Dyntaxa som man bör följa.

0

hans-åke och Lena M

svampstaff

16 jan 2010 kl. 19:42

I mina trakter har orange kamskivling orangea ben, men det kanske dom inte har norröver?

0

Amanita crocea

Hans v E

16 jan 2010 kl. 22:20

Denna debeatt visar hur viktigt det är att det finns en “rikslikare”, en officiell lista med svenska svampnamn och tyvärr är den enda sådan “Ekologisk katalog” från artdatabanken. Denna är, som Irene mycket riktigt påpekar, tråkigt nog inte uppdaterad sedan 90-talet.
men där finns ingen saffransgul kamskivling.
Jag är ledsen om min vän Bo Nylén, som är en förträfflig mykolog, får kritik.

Lenas bild på brun kamskivling stämmer bra och Amanita flavescens (=adnata) är en annan, sällsyntare art (än crocea).

0

Hans

Irene A

17 jan 2010 kl. 11:33

Bo Nylén är en trevlig prick och en utmärkt mykolog, men nog får du väl hålla med om att han är en aning egensinnig med sina svampnamn?

Jag kan förstå om han tycker att att en del av de officiella svampnamnen är dåliga och vill publicera sådana som han anser är bättre, men i några fall har han rört till det ordentligt.
Några exempel från “Svampar i Norden och Europa”:

Nyléns
saffransspindelskivling: Cortinarius percomis
persiljespindelskivling: C. melanotus
purpurbrun spindelskivling: C. serarius

Enligt officiella listor är
saffransspindling: C. olearioides
persiljespindling: C. sulfurinus
purpurbrun spindling: C. anthracinus

Jag håller med om att de sanktionerade namnen ibland är illa valda, men att kasta om dem måste bli förvirrande, särskilt för dem som föredrar att använda de svenska namnen före de vetenskapliga.

0

Irene

Hans v E

18 jan 2010 kl. 13:17

Jodå.

0

Amanita crocea

Lena M

18 jan 2010 kl. 15:19

Ja inte undra på att man blir förvirrad. Försökte lägga in kamskivlingarna i artportalen men den accepterade inte namnet
” aminata flavescens “. Finns det något svenskt namn på svampen ?

0

Amanita crocea

Jan A, Uppsala

18 jan 2010 kl. 15:20

Pröva med Amanita så går det bättre!

0

Amanita crocea

Lena M

18 jan 2010 kl. 15:33

Okey :))

0

Amanita crocea

Jan A, Uppsala

18 jan 2010 kl. 15:33

Men Lena, HAR du verkligen hittat A. flavescens?
Den har ibland _kallats_ ‘blekgul kamskivling’ - trots att den inte alls är blekgul. Beige tycker jag är bättre. Men den har inget officiellt svenskt namn.

0

Amanita crocea

Lena M

18 jan 2010 kl. 15:40

Trodde det, var är det för kamskivling på bilden ???

kamskivling

0

Amanita crocea

Jan A, Uppsala

18 jan 2010 kl. 15:58

Ingen aning! men det ser inte helt omöjligt ut;) Men jag är ju ingen bra gissare…

0

Amanita crocea

Hans v E

18 jan 2010 kl. 20:41

Amanita adnata är en synonym för A. flavescens och din nya bild tycker jag ser ut som A. (vaginata var) alba - vit kamskivling.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone