Hans .
På sid 333 i “Bo Nylens Svampar i Norden och Europa” står det att läsa om “saffransgul kamskivling” :)
Ingen orange finns upptagen men det är kanske samma art ???
Hans-Åke.
Jag har en bild på en kamskivling som jag fått artbestämd till ” aminata flavescens ” och den är betydligt ljusare i färgen, vad är rätt tro ?
Här är en bild på vad jag tror är ” brun kamskivling “, rätta mig om jag har fel.
Brun kamskivling
Oj,oj,oj! I Bonniers stora Svampbok från 1997, hittar man Orange kamskivling, med det latinska namnet amanita crocea.
I Nordstedts Stora Svampbok från 1982 hittar man Gul kamskivling med det latinska namnet amanita crocea.
I Ryman-Holmåsens Svampar en fälthandbok hittar man Saffranskamskivling med det latinska namnet amanita crocea. Som nämts innan så hittar man Saffransgul kamskivling i Nylens böcker med det latinska namnet amanita crocea!!!! På nätet hittar man flera olika uppgifter och Hans v E. vidhåller orange!?
Så som jag har utryckt det i några tidigare trådar.
Vem i hela världen kan man lita på?
OK, Bo Nylén hade inte hittat på just det namnet själv (men han har utmärkt sig genom att inte följa rekommenderade svampnamn).
När Rymans “Svampar” skrevs, fanns fortfarande inga officiella namnlistor. De kom först när “Svenska svampnamn” publicerades 1987.
Nya svenska namn som har tillkommit sen dess, har man kunnat hitta i Ekologiska katalogen, och nu förmodar jag att det är uppgifterna i Dyntaxa som man bör följa.
Denna debeatt visar hur viktigt det är att det finns en “rikslikare”, en officiell lista med svenska svampnamn och tyvärr är den enda sådan “Ekologisk katalog” från artdatabanken. Denna är, som Irene mycket riktigt påpekar, tråkigt nog inte uppdaterad sedan 90-talet.
men där finns ingen saffransgul kamskivling.
Jag är ledsen om min vän Bo Nylén, som är en förträfflig mykolog, får kritik.
Lenas bild på brun kamskivling stämmer bra och Amanita flavescens (=adnata) är en annan, sällsyntare art (än crocea).
Bo Nylén är en trevlig prick och en utmärkt mykolog, men nog får du väl hålla med om att han är en aning egensinnig med sina svampnamn?
Jag kan förstå om han tycker att att en del av de officiella svampnamnen är dåliga och vill publicera sådana som han anser är bättre, men i några fall har han rört till det ordentligt.
Några exempel från “Svampar i Norden och Europa”:
Nyléns
saffransspindelskivling: Cortinarius percomis
persiljespindelskivling: C. melanotus
purpurbrun spindelskivling: C. serarius
Enligt officiella listor är
saffransspindling: C. olearioides
persiljespindling: C. sulfurinus
purpurbrun spindling: C. anthracinus
Jag håller med om att de sanktionerade namnen ibland är illa valda, men att kasta om dem måste bli förvirrande, särskilt för dem som föredrar att använda de svenska namnen före de vetenskapliga.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.