0 568 visningar

11 svar

hasselskål.

svampstaff

16 jan 2010 kl. 20:11

Är det ju inte, men nån form av skål verkar det vara 5-10mm på död hasselgren, väldigt tunna?

0

Inte hasselskål

Hans v E

16 jan 2010 kl. 22:03

Nä, och hasselskålen (Lachnum calyculiforme) är det inte, du menar antagligen läderskål (Encoelia furfuracea) och den håller jag med om att det inte liknar.

0

Inte hasselskål

svampstaff

16 jan 2010 kl. 23:48

Nä läderskål känner jag igen, så det är väl nåt törkat skinn kanske.
Den här bilden är ju intressant om man tittar noga:)

0

Inte hasselskål

klas jaederfeldt

17 jan 2010 kl. 00:14

troligen kantöra

0

Inte hasselskål

"JAS" Helsingborg

17 jan 2010 kl. 00:22

Kantöra och har du en liten hand där oxå på den avbrutna grenen under kantörat?

0

Inte hasselskål

svampstaff

17 jan 2010 kl. 00:44

Höll på att ramla omkull när jag såg den oranga lilla klumpen!
När jag tagit typ 20bilder petade jag på trollhanden, som visade sig vara rönnbär från en fågel:(
Men det var ju kul i några minuter.

0

Inte hasselskål

"JAS" Helsingborg

17 jan 2010 kl. 10:30

:) Har varit ute för samma sak med rönnbär och i våras så var jag säker på att jag hade trollhand på hassel, jag såg det ju på lågt håll men när jag kom nära så var det ett antal hasselhängen som ramlat av och lagt sig som en hand på en gren:(

0

hans-åke

18 jan 2010 kl. 07:36

hej svampstaff kan vara aldyna på hassel men det är svårt att se på bild

0

Jan A, Uppsala

18 jan 2010 kl. 07:50

Nej, ingen aldyna. Jag tycker som Klas att det är kantöra.

0

hans-åke

18 jan 2010 kl. 08:04

hej jan jag ser också att det är kantöra på den ena bilden,jag menar den första bilden jag tycker dom ser olika ut

0

JanA

18 jan 2010 kl. 08:41

Det är samma motiv på båda bilderna - bara olika “exponerade”. Eller hur?

0

hans-åke

18 jan 2010 kl. 09:03

är det samma motiv på bilderna ok då kantöra är det ju.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone