0 792 visningar

13 svar

Narrtagging?

svampstaff

17 jan 2010 kl. 20:39

Tur att man går igenom gamla bilder, på en ekgren en meter över backen i skuggig fuktig miljö växte den, bredvid blåmusslingar.

0

klas jaederfeldt

17 jan 2010 kl. 23:38

ser inte ut som de narrtaggingar jag sett hitills,kolla me Dan

0

svampstaff

18 jan 2010 kl. 00:31

Kan ju vara ekknotterskinn oxå.
Ska bege mig dit igen vad det lider.

0

Hans v E

18 jan 2010 kl. 13:13

Håller med om narrtagging (Kavinia himantia alltså)

0

svampstaff

18 jan 2010 kl. 19:34

Så du tror det Hans?
Det vore ju kul, hoppas den sitter kvar eller att nån ny kommit så jag kan ta en bit.

0

klas jaederfeldt

18 jan 2010 kl. 20:30

jag tror mera på Radulomyces molaris en svamp som växer på ek,
narrtaggingen verkar bara blivit hittad en gån på ek

0

"JAS" Helsingborg

18 jan 2010 kl. 21:52

Nu blev det svårt igen, det är bara att hämta hem en bit svampstaff annars får vi aldrig klarhet i detta;)

0

svampstaff

18 jan 2010 kl. 22:44

Hehe så bara för att den är funnen en gång på ek så kan det inte vara den?
På den tiden var ju inte jag i farten)
Men jag ska dit bara det blir lite tjänligare att gå för gamlingen.

0

svampstaff

19 jan 2010 kl. 11:23

Radulomyces molaris (grovtagging) har jag hittat förrut, tyckter inte den har samma karraktärer som ev.narrtagging, växer tydligen helst på ovansidan av ekgrena, medans narris växer på undersidan och i fuktig miljö.
Bild1 grovtagging.
Bild2 narrtagging.

Lättare att se skillnad/likhet med bilder bredvid varann.

0

"JAS" Helsingborg

19 jan 2010 kl. 15:01

Kolla vad jag hittade i min “slaskmapp”, om jag inte minns fel så växer den på sälg i skuggig och fuktig miljö,

0

svampstaff

19 jan 2010 kl. 15:29

Din är nog en pigg plätt tror jag:)

0

"JAS" Helsingborg

19 jan 2010 kl. 17:30

Jo så kan det så klart vara men jag fick inte ett enda förslag på den i våras!

0

klas jaederfeldt

20 jan 2010 kl. 18:35

det finns ett gäng Hypodontia-arter som kan passa oxå

0

svampstaff

26 jan 2010 kl. 12:20

Enligt D.Olofsson så är det troligtvis grovtagging, så där hade givetvis Klas rätt.
Ekknotterskinn som förövrigt går på många olika sorters lövved och är svårt att särskilja från den vanligare klyvporingen i fält.
Men det här som jag hittade i söndags på ek är troligtvis ekknotterskinn enligt Olofsson.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone