0 492 visningar

9 svar

3 frågor

Fingersvamp.b.l.a

18 jan 2010 kl. 09:28

1. Vad heter den rosa fingersvampen ( vä. i bild )

2. kanske sotägg har jag skrivit, är det den ?

3. bikaksvamp , heter det “bikaksdyna ” ?

Lena M

0

Lena M

18 jan 2010 kl. 09:31

Hmm, jag heter Lena M och inte fingersvamp, hur det kan bli, inte riktigt vaken tydligen .

0

"JAS" Helsingborg

18 jan 2010 kl. 10:16

Hej Lena, du bor väl i Gävletrakten och om du har barn/barnbarn mellan 3 - 13 år så ta med dem till Nynäshallen under sportlovet så bjuder jag på 2tim. hoppning i Luftkuddeland.
2an ser ut som Sotägg men kan oxå vara Trollsmör man får följa dem några timmar eller dagar för att se vad det blir. Bild 3 tror jag inte på Tubifera ferruginosa, Bikakssvamp det ser ut som något helt annat men hade behövt en bra närbild för att kunna gissa. Fingersvampar är jag inge bra på.

0

Frida T

18 jan 2010 kl. 10:31

Hej

Jag antar att det kan vara Skär fingersvamp (clavaria incarnata) eller rosenfingersvamp (clavaria rosea) Har inte sett någon av dom i verkligheten så jag vet inte riktigt vad man ska kika efter. :) Men det finns säkert någon på forumet som har mer koll… Vacker bild med tre olika fingersvampar på. ;)

0

Lena M

18 jan 2010 kl. 10:36

Tack för det Jas men tyvärr är de för gamla, kan inte jag få hoppa ? :))

Ang . svamparna som jag verkar ha o-koll på ,kan trollsmör ha den formen och trean ?. Får väl se om någon annan har förslag.

Frida, Inte rosenfingersvamp, den finns på samma plats och jag känner igen den. Skall söka på skär- och kolla vad jag hittar.

0

Stefan J

18 jan 2010 kl. 17:32

Om fingersvamparna på bild ett gissar jag på

1. Clavaria rosea till vänster. De C. incarnata/stellifera jag sett har inte varit så breda och tillplattade.
2. I mitten finns en blekgul, tillskruvad, spolformig sak som torkat i toppen. Det kunde tyda på C. amoenoides. Det gröna nära toppen gissar jag är en artefakt.
3. Den till höger är nån av de vita…

0

Lena M

18 jan 2010 kl. 19:39

Tack Stefan.

Rosenfingersvamp alltså, sen i mitten, vridfingersvamp och den vita vill jag ha till maskfingersvamp. Undras om jag kan vara överens med övriga här på forumet ?

0

svampstaff

18 jan 2010 kl. 19:42

Det låter kanon, kan nog stämma allihop.

0

svampstaff

18 jan 2010 kl. 19:43

Sen behöver man inte vara överens med alla, då har man ju ingen egen vilja:)

0

"JAS" Helsingborg

18 jan 2010 kl. 19:46

Helt ok Lena kom du så bjuder jag dig på en sväng i Luftkuddeland:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone