0 338 visningar

11 svar

Klängsvamp

Kerstin, Lindome

18 jan 2010 kl. 10:29

Detta är säkert något helt vanligt förekommande, men jag har aldrig lyckats hitta ett namn på det.
Vore tacksam om någon offrade sig.

0

Bo E

18 jan 2010 kl. 10:44

Honungsskivling, är min gissning.
“Klängsvamp” (dialektalt?) har jag aldrig hört talas om, men naturligtvis ska du invänta svar från någon av de stjärnmärkta experterna på forumet.
I vissa lägen kan den föränderliga tofsskivlingen vara förvillande lik honungsskivling.

0

"JAS" Helsingborg

18 jan 2010 kl. 10:48

Jag håller med Bo om honungsskivling men det finns 6 olika arter i sverige av den så vilken av arterna det är blir ett ?

0

Bo E

18 jan 2010 kl. 10:55

Lite svårt att bestämma storleken på dem.
Annars påminner de om en lite större art som brukar växa på rötter av gamla askar (och förmodligen andra lövträd).
De ger denna typiska lämning av sporpulver på varandras hattar och har en gråare färgton än exempelvis en mindre , gulbrunare art som jag sett växa på gamla björkar.
Jag tycker det verkar svårt att bedöma arter av honungsskivling, då ju de flesta svamparter oxå är föränderliga över tid och kan växla färgton efter väder och luftfuktighet.
Ska det till mikroskoperingar så blir det nog en “stjärnefråga” i alla fall.

0

Kerstin, Lindome

18 jan 2010 kl. 11:01

Tack för det.
Har bläddrat igenom Fälthandboken åtskilliga ggr men aldrig ens nuddat vid Honungsskivling.
Svårt när en svamp kan ha så många utseende.
Trädstammen är, om jag minns rätt, ca 12 till 15 cm.
Det där med “Klängsvamp” hittade jag bara på i brist på rubrik-fantasi.

0

Bo E

18 jan 2010 kl. 11:13

OK då är det ju en stam och ingen liten pinne.
Då bör svamparna vara i den storlek jag tänker mig den honungsskivling jag menar.
Tyvärr har jag inga latinska namnuppgifter som skiljer dem åt.
Kanske lönar det sig att söka “honungsskivling” på google?
Där kanske du hittar bildexempel som stämmer med ditt fynd.

0

Kerstin, Lindome

18 jan 2010 kl. 11:31

Tack skall Ni ha, det här var lärorikt.
Hittade en bra bild på Wikipedia, där likheten är stor så Honungsskivling är det, vilken art av den familjen ger jag katten i, är helt nöjd med att ha fått ett namn.

0

"JAS" Helsingborg

18 jan 2010 kl. 21:56

Bry dig inte om Wikipedia, mycket skit där.

0

"JAS" Helsingborg

18 jan 2010 kl. 21:56

Bry dig inte om Wikipedia, mycket skit där.

0

Kerstin, Lindome

19 jan 2010 kl. 07:45

Det tror jag säkert. Har ibland hittat de mest konstiga påstående där, men där fanns den enda bild som jag tyckte liknande min.

Har alltid förr trott att fälthandboken Svampar av Ryman/Holmåsen innefattade ALLA våra svampar, men sedan jag började studera detta forum har jag snabbt fått lära mig att så enkelt var det inte.

Som vanligt gäller regeln ” Ju mer jag ser och studerar, ju mer förstår jag hur lite jag sett och hur lite jag vet”.

Med detta vill jag säga att jag inser vilken enorm kunskapsbank Ni ligger inne med här på forumet.
Det ligger mycket arbete bakom detta.
Jag är mycket tacksam att få tillgång till den.

0

"JAS" Helsingborg

19 jan 2010 kl. 09:56

Jag kollar runt lite bland mina bilder och hittade denna, det är en honungsskivling men jag tror inte på samma art som din men växtsättet är det samma fast min växer på en lite grövre stam.

0

Kerstin, Lindome

19 jan 2010 kl. 11:17

Jo, bilderna är ju mer lika än den jag såg på nätet.
Min bild tog jag 2001 och har då och då genom åren gjort små försök att hitta den i någon av mina åtta svampböcker, utan resultat.
Här går det som en dans, tack för det.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone