Lite svårt att bestämma storleken på dem.
Annars påminner de om en lite större art som brukar växa på rötter av gamla askar (och förmodligen andra lövträd).
De ger denna typiska lämning av sporpulver på varandras hattar och har en gråare färgton än exempelvis en mindre , gulbrunare art som jag sett växa på gamla björkar.
Jag tycker det verkar svårt att bedöma arter av honungsskivling, då ju de flesta svamparter oxå är föränderliga över tid och kan växla färgton efter väder och luftfuktighet.
Ska det till mikroskoperingar så blir det nog en “stjärnefråga” i alla fall.
Tack för det.
Har bläddrat igenom Fälthandboken åtskilliga ggr men aldrig ens nuddat vid Honungsskivling.
Svårt när en svamp kan ha så många utseende.
Trädstammen är, om jag minns rätt, ca 12 till 15 cm.
Det där med “Klängsvamp” hittade jag bara på i brist på rubrik-fantasi.
OK då är det ju en stam och ingen liten pinne.
Då bör svamparna vara i den storlek jag tänker mig den honungsskivling jag menar.
Tyvärr har jag inga latinska namnuppgifter som skiljer dem åt.
Kanske lönar det sig att söka “honungsskivling” på google?
Där kanske du hittar bildexempel som stämmer med ditt fynd.
Det tror jag säkert. Har ibland hittat de mest konstiga påstående där, men där fanns den enda bild som jag tyckte liknande min.
Har alltid förr trott att fälthandboken Svampar av Ryman/Holmåsen innefattade ALLA våra svampar, men sedan jag började studera detta forum har jag snabbt fått lära mig att så enkelt var det inte.
Som vanligt gäller regeln ” Ju mer jag ser och studerar, ju mer förstår jag hur lite jag sett och hur lite jag vet”.
Med detta vill jag säga att jag inser vilken enorm kunskapsbank Ni ligger inne med här på forumet.
Det ligger mycket arbete bakom detta.
Jag är mycket tacksam att få tillgång till den.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.