0 216 visningar

7 svar

vit konstig svamp

gerard öhman

25 aug 2006 kl. 18:50

nån som vet vad detta är ?

tänkte först ‘ostronskivling’ pga utseendet men efter koll på webben insåg jag att det är nåt annat…..

hittad i en hålighet under en sten utanför kolsva

0

Hans v E

25 aug 2006 kl. 20:41

Det var märkligt!

0

Sven D

25 aug 2006 kl. 20:58

Kanske taggticka (Sistotrema confluens)?

0

Michael Krikorev

25 aug 2006 kl. 21:21

Nej, ingen taggticka. Har aldrig sett nåt liknande! Ser ut som en ticka med antydan till fot. Växer förmodligen på begravd ved. Kan det kanske vara någon vanlig hattbildande ticka (t ex Tyromyces chioneus) som växt underligt p.g.a bristen på ljus?

Skicka kollekt till Klas Jaederfeldt.. vore kul att få veta vad det är!

0

klas Jaederfeldt

25 aug 2006 kl. 21:38

när svampar växer i mörker kan de få otroliga former. ok. sänd en bit till mej
klas jaederfeldt vadsbrovägen16 15336 järna

0

Tina Nordberg

25 aug 2006 kl. 22:25

Hej Gerard, kan du förklara mera exakt var den finns. Vill gå dit o titta. Du kan även ringa mig i Orsta. Nu har jag blivit riktigt nyfiken.

0

gerard

25 aug 2006 kl. 22:38

klas jag tog inte med mig nåt smakprov (äter inte svamp… :)men skall kanske tillbaka till stället på tisdag.
får se om de står kvar då
tina jag kan mejla dig en karta och beskrivning om du vill

ger-man@tele2.se

0

Lena M

26 aug 2006 kl. 07:52

Klas, kan du artbestämma denna som växte på en gammal granstubbe. Otroligt seg, satt hårt fastväxt, i stort hela svampen.
Se inlägg 25/ 8 ” två ?? “

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone