Idag tog jag några kollekt som jag legat på någon tid och sände dem till Uno Eliasson för bestämning. jag hade hoppats på att få iväg flera men den usliga vintern satte stopp för alla försök att införskaffa fler.
Usch för min del får vintern ta slut i natt:)
Jag har fått svar från Uno.
“Den andra kollekten är intressant och inte så ofta samlad, nämligen Lamproderma arcyrioides. Släktet står nära Comatricha men till skillnad från de allra flesta Comatricha-arter brukar delar av peridiet vara mer eller mindre glänsande och sitta kvar länge. Skillnader i kapillitiet finns också.
De flesta arter av Lamproderma (knappast dock L. arcyrioides) är nivicola, d v s de utvecklas företrädesvis intill eller under ett smältande snötäcke. Att man fått upp ögonen för detta har lett till att ett stort antal nya arter av släktet nybeskrivits under den senaste 10-20-årsperioden, fr a från Alperna. Nivicola arter finns även i Sverige men är sällan samlade. Eftersom vi har en snörik vinter i år (vet inte hur det är på din breddgrad), finns det goda chanser att för Sverige nya Lamproderma-arter kommer att kunna hittas vid snösmältningen. Idealiska platser är soliga sluttningar där snön legat kvar under någorlunda lång tid, helst minst två månader. Har du möjlighet att besöka sådana platser i mars-april kan du kanske göra fynd. Det döda tilltryckta gräset brukar vara ett gott substrat, likaså blåbärsris och pinnar. Lycka till!
Tack för det fina materialet.
Hälsningar
Uno
Hej anithau och tack. Ni som har ordentligt med snö får väl ut i snösmältningen framåt våren och snoka runt i smältkanten. Jag skall så klart ut oxå men jag tror inte att snön är kvar här nere när jag återkommer från sportlovsturén fram i mitten av mars. Men då får jag kanske ge mig upp på Småländska höglandet för jakt på nya arter.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.