0 345 visningar

10 svar

Jag önskar att

Lena M

19 jan 2010 kl. 18:41

jag / vi får en vink om en svamp är hotad, sårbar och sällsynt förekommande.
Kanske att man förbiser många svampar som är intressanta, så ni stjärnor och andra duktiga på forumet, kan ni inte poängtera i era svar om man skall iakta vissa saker, som ej återfunnen, e.t.c. ?

Och skriv gärna svampens namn på svenska / sedan latin, för vi är nog många som inte behärskar det senare. Som t.e.x,jag måste söka på namnen som jag får på latin till svenska för att veta vad som avses, kan det inte göras smidigare. ???
Många braverar nog med sina kunskaper, men Rom byggdes inte på en dag och jag har bara hunnit lägga grundstenarna :))

0

svampstaff

19 jan 2010 kl. 19:36

Lättast är att bli ett med artportalen, där ser man vilka svampar som är VU,NT,DD,CR osv.
sen får man klura och klura i böcker och på internet, lära sig karraktärer mm.Jag har fått för mig att det är bättre att lära sig själv så mkt. man kan än att sända varenda svamp för mikrodkopiering, och låta andra identifiera.(min åsikt)
Vi får hjälpas åt så gott det går, ser jag nått du hittat så säger iaf. jag till, det lilla jag kan än så länge:)

0

"JAS" Helsingborg

19 jan 2010 kl. 20:36

Jag tycker nog att det där letandet när man fått den första hjälpen gör att man lär sig en hel del på vägen. Så håller jag med svampstaff, han sina poäng ibland;)

0

Skogsfrun i Obbola

20 jan 2010 kl. 07:51

Vad gäller namnen så behöver det inte handla om folk braverar med sina kunskaper. Många svenska namn har tillkommit ganska sent, så har man hållit på ett tag med svampar är det inte säkert att man har full koll på alla svenska namn, framför allt om man mest använder sig av icke-svenskspråkig litteratur. De svenska namnen är inte heller alltid så klockrena. Hur var det nu, gräddticka eller gräddporing, sprödporing eller skörporing… Om man lärde sig de vetenskapliga namnen först så sitter de betydligt bättre.

0

Lena M

20 jan 2010 kl. 09:18

Ja jag tycker mig märka att ju mer man lär sig ju svårare blir det. Och de latinska svampnamnen lär jag mig nog aldrig, är glad att släktnamnen fastnat.
Och så mycket som ännu är outforskade för min del. tänker på spindlingar, tråd- och fränskivlinga, alla musseroner, riskor m.m m.m.
Men det är bara att kämpa vidare och jag tar tacksamt emot all hjälp av er som kan så mkt.mera.

Nu återstår bara en väntan på att vårsolen blottlägger markerna så att jag / vi får ut och spana, härliga tider.

0

svampstaff

20 jan 2010 kl. 11:16

Hur det än är så lär man ju sig en del latinska namn, för utan dom blir ju rapportering till artportalen ett lotteri med spröding, vaxing, ask-skiktdyna, mo-taggsvamp?
Eller vid sökning efter bilder på utländska saiter måste man ju ha latinska namn.För i Europa och övriga norden kom kamerorna betydligt tidigare än till Sverige:)

0

Lena M

20 jan 2010 kl. 15:37

Ja det är tur att det finns ett register både med svenska och latinska namn, men att komma ihåg dem är värre.
Jag har suttit och tittat på några skålar och de ser olika ut beroende på i vilken bok jag tittar. Så mycket har jag lärt mig att svamparna kan variera i utseende beroende på ålder, växtplats e.t.c, så till frågan

1. Är det här brunskål ?

2. Den svarta vet jag inte alls, skål eller ? Hittar inget annat än svart vårskål och den är de ju inte. Någon som kan reda ut det åt mig ?

3. Vit kamskivling fick jag till svar på den här, kan jag sätta det namnet på bilden ?

Lena M

0

Irene A

20 jan 2010 kl. 16:28

Svårt att se vad de första är för något. Om de har fötter, kan det vara skålmurklor, Helvella-arter alltså. Den andra liknar i alla fall svart skålmurkla, Helvella corium.

Sen finns det dessbättre inget som heter vit kamskivling… om förslaget avsåg den vita formen av grå kamskivling, tror jag inte på det. Den borde i så fall ha varit kraftigare strimmig på hattkanten (och inte beige heller).
Jag tror mer på ditt eget förslag, Amanita flavescens.

0

Lena M

20 jan 2010 kl. 17:26

Ja där ser man vikten av att ta bilder på undersidorna också, skall bättra mig denna säsong och även utrusta mig med anteckningsblock.
Förra året rörde jag mig mest häromkring men det är ändå svårt att komma ihåg var alla växte.

Amanita flavescens som du tror att det ev. kan vara växte i hästhagen där även de andra kamskivlingarna fanns. Där finns d.i.v lövträd och en och annan gran / tall kvar.

0

F Rågande

20 jan 2010 kl. 23:24

Svampstaff skrev:

“Jag har fått för mig att det är bättre att lära sig själv så mkt. man kan…”

Du har väl inte lärt något själv för du har väl lagt in tusentals bilder här på svampguiden och bett om hjälp.

0

"JAS" Helsingborg

21 jan 2010 kl. 01:03

Och har F Rågande, lärt sig något av det eller?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone