I går kväll sökte jag på ” svart skålmurkla ” och hittade en insändare av dig där du gjort många fynd i den nedlagda gruvans slighögar i Idkerberget, Dalarna.
Jag bor ett stenkast ifrån ” Storbergsgruvan” i Torsåker med mycket slig och stenrös så nu är jag så tänd på vad som kan finnas, men kanske för sent, det är ett antal år sedan driften lades ner.
Men kanske är det därför jag hittar d.i.v murklor, jordstjärnor och skålsvampar inom ett så begränsat område ???? Ja inte vet jag :) men spännande och intressant i.a.f.
Jag visste inte ens att artikeln låg ute på webben, men det är kul! Det finns mycket trevligt att läsa bland Trollius-artiklarna.
Speciellt med gruvområdena är bl.a. den stora variationen av bergarter som lämnar spår i sligdammarna. På ett ställe i Idkerbergsgruvan jobbade man sig igenom en diabasgång, det kunde man ana sedan på de grönaktiga stråken i sligen. Just i de stråken fanns också de flesta av arterna som jag nämnde i artikeln.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.