0 283 visningar

12 svar

Inte svamp, snigel o. spindel

Enelie, Linköping

24 jan 2010 kl. 14:08

Jag håller på med lite bildrensning och de här har inte fått något namn än.
1. Sniglar verkar vara lika svåra som en del svampar att lista ut. Den här har jag nycklat men inte blivit klokare på.
Det lutar mot Spansk skogssnigel efter nyckling men det är osäkert.
Fler förslag?
(Ca. 6-7 cm, i ekdunge med en del andra, låga lövsly.)

Bild 2 utan blixt, färgen stämmer rätt bra.

0

Enelie, Linköping

24 jan 2010 kl. 14:12

Första försöket med spindelbestämmning:
Korsspindel.
(Här tror jag inte att det är något att tveka på.)

0

klas jaederfeldt

24 jan 2010 kl. 17:00

det verkar vara Arion lusitanicus, spansk skogssnigel (mördarsnigen) som du har på bilden

0

Frida T

24 jan 2010 kl. 17:05

Jo visst är det “mördarsnigel”. :)

0

Enelie, Linköping

24 jan 2010 kl. 17:38

Tack båda två för hjälpen!
Då blir nog inte de glada som jag hittade den hos:(
Och, kanske inte jag heller.
Jag plockade med mig några hela svampar (inkl lite jord) hem för artbestämning.
+ en hög med gamla stora Blodsoppar för att sprida i min egen trädgård

0

anithau

24 jan 2010 kl. 20:45

Vilka “äckliga” läckra bilder.

0

"JAS" Helsingborg

30 jan 2010 kl. 00:11

Hur kan ni vara så säkra på att det är Spanska skogssnigeln Arion lusitanicus och inte vanlig Brun skogssnigel Arion subfuscus?

0

Frida T

30 jan 2010 kl. 08:28

Jo visst kan det vara någon annan av de svenska Arion arterna. :) Säker till 100 % kan man bara vara genom en “snigel obduktion”....

0

klas jaederfeldt

30 jan 2010 kl. 08:55

A.subfuscus heter numera bara fuscus har jag för mej, den har inte den oranga krypsulan.sedan är fuscus lätt att känna igen , det är den enda svenska snigeln som har kryp och kroppsslem som är gult

0

Enelie, Linköping

30 jan 2010 kl. 17:06

Intressant information, Klas.
Jag trodde också att man var tvungen att dissekera sniglar för att kunna säkerställa vilken det är.
Nu vet jag lite mer.

0

klas jaederfeldt

30 jan 2010 kl. 17:12

de flesta går att ta makroskopisk. i vissa fall kan de större Arionarterns vara lite knepiga och behöver dissas

0

Enelie, Linköping

30 jan 2010 kl. 17:59

Jag har inte brytt mig om sniglar och snäckor tidigare men har börjat att fota dem ibland och tycker att de är spännande.
Det tar nog ett tag innan jag börjar ‘skära’ i dem.

Fler frågor:
Fotot taget 9/5-09.
Fläckig lundsnäcka, Arianta arbustorum?
Osäker också på om den ljusa är samma art?

0

klas jaederfeldt

31 jan 2010 kl. 10:16

tror att du har en ung vinbergssnäcka där,eftersom djuret inte är svart

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone