0 217 visningar

12 svar

En läderorgie!

svampstaff

25 jan 2010 kl. 14:07

Kryllar av läderskålar nu.

0

Dynsvamp.

svampstaff

25 jan 2010 kl. 14:09

Blev lite fundersam på dom här, mycket större än aldyna och rödare på hassel, kan det vara hasseldyna?

0

I lav it!

svampstaff

25 jan 2010 kl. 14:11

Även lav är vackert.

0

I lav it!

Bo E

25 jan 2010 kl. 14:21

Undrar om det är samma lav.
Det var bland det första deltagarna hittade när jag drog igång svampkursen förra året, och jag kunde ju lätt konstatera att det var en lav, inte en svamp.
Guiden gav mig sedan namn på laven.

foto: Bo E-son

0

I lav it!

svampstaff

25 jan 2010 kl. 14:26

Hej Bo, jo det är säkert samma lav, men lav håller jag inte på att lavar mig med än:), så namnet har jag glömt.

0

Enelie, Linköping

25 jan 2010 kl. 20:35

Är det en ny fyndplats för Läderskål som du har eller har de kommit upp på samma träd något annat år också?

Jag är lite nyfiken för egen del om det är någon idé att pulsa iväg i snön någon dag och titta till förra årets fynd.

0

svampstaff

25 jan 2010 kl. 21:17

Det är en helt ny lokal, vid ekebyborna, men dom har börjat ploppa upp här o där har jag sett.
Det är ju bara 30-40cm snö än så länge:) Bra för hälsan sägs det.

0

Karin W

25 jan 2010 kl. 21:19

Det är inte samma lavar på Svampstaffs och Bo E:s bilder. Svampstaffs ser ut som en brosklav, den längst till höger troligen Ramalina fraxinea. Bo E har en bild på en bägarlav, kanske Cladonia fimbrita eller något liknande.

0

svampstaff

25 jan 2010 kl. 21:23

Är det fina grejor eller:)
Kanske får börja med lav oxå.

0

Karin W

25 jan 2010 kl. 21:38

Det är vanliga arter. Jag tycker det är svårt med lavar, men det finns ju en del enkla arter, så varför inte…....

Cladonia fimbriata skulle det stå (inte fimbrita)

0

Enelie, Linköping

25 jan 2010 kl. 22:17

Ok, jag får väl pulsa iväg i någon råddjursstig någon dag till ‘mina’ ev. Läderskålar.

Jag passerade skylten till din lokal här om dagen i alla fall. (Var i Motala.)

Har du missat de här eller finns de i din fotosamling?
En pil (tror jag) full med Eldtickor i olika storlekar + en björk med Sprängtickor.
(Mitt emot Motormuseet.)

0

svampstaff

25 jan 2010 kl. 22:22

Nädå:)
Pilarna står vid Idealmöbler, eller hur?
Sprängtickor ser jag inga, bara dess skador:)

0

Enelie, Linköping

25 jan 2010 kl. 22:28

Nu var du allt snabb.
Jag parkerade vid KPMG, det kanske är vid Idealmöbler?
Jag ger mig på de s.k. Sprängtickorna för den här gången, ok ‘skador’ får vi kalla dem t.v.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone