0 292 visningar

9 svar

Amanita?

gunhild i Kåddis

25 jan 2010 kl. 18:01

Såg denna på Kanarieöarna uppe i bergen. Jag är dålig på flugsvampar kan nån hjälpa mig med denna? Den hade klumpfot och strumpa men ingen ring är det en kamskivling?

Amanita?

0

klas jaederfeldt

25 jan 2010 kl. 18:50

tycker att den påminner om Amanita gemmata (som jag har bild på utan ring) men vet ju inte om den finns på kanarierna, mina fanns på skånes östkust i tallskog

0

Jan A, Uppsala

25 jan 2010 kl. 19:27

En hel del finns att se och läsa på Rose Marie Daenckes site
http://www.mycopalma.com/Pilzeldorado/
A. gemmata finns med i listan
http://www.mycopalma.com/Pilzeldorado/Gesamtliste%20nach%20Gattungen%202008.txt

0

gunhild i Kåddis

25 jan 2010 kl. 22:31

Tack för era svar ni vet väl också vad detta är som det fanns rikligt av vid en eekstubbe(tror jag)Det fanns gott om korkek i området.

0

Lena M

26 jan 2010 kl. 08:25

Kan det vara rökslöjskivling, men på korkek, jag har sett den på barrträd. En annan gissning , svavelgul slöjskivling ???

0

Rökslöjskivling

gunhild i Kåddis

26 jan 2010 kl. 10:33

Det kan lika gärna ha varit ett lövträd. Lutar själv åt rökslöjskivling. Försökte smaka men dom var ganska torra.

0

Svavelgul slöjskivling

Irene A

26 jan 2010 kl. 10:39

tror jag, eftersom de är på lövved och tuvorna är stora och täta.

0

Svavelgul slöjskivling

Bo E

26 jan 2010 kl. 12:21

Svavelgul slöjskivling eller därmed besläktad bitter art skulle jag gissa på.
Ek är väl ett lövträd?
Jag blir inte riktigt klok på frågeställningen och det är ju alltid vanskligt att bedöma utrikiska arter efter vad man känner till från hemtrakten.
Men var den inte bitter?
De brukar väl vara ganska otäcka i smaken även om de är lite ålderstigna? Ser ju inte direkt upptorkade ut heller?

0

Amanita

Karl S

26 jan 2010 kl. 18:16

Flugisen tror jag som Klas är A. gemmata. Den vedväxande tror jag knappast är H. fasciculare, men det borde vara en svartsporig att döma av sporrester på några svampfötter.  Kanske en annan Hypholoma?

0

Hypholoma?

Bo E

27 jan 2010 kl. 12:54

Jag tror inte heller det är den vanliga svavelgula, utan liknar mycket en, som jag förmodar, närbesläktad bitter slöjskivling som är lite mer rödgul.
Nu har jag bara hittat den på rötter av riktigt gamla björkar eller på björkstubbar av stora björkar. Men som sagt, det kan ju finnas besläktade arter utomlands som trivs på korkek.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone